TRIN 3: Bliv klar til at tabe dig

Når du har fået et mere præcist billede af dig selv og dine spisevaner, er det tid at gøre op med dig selv, om du er klar til at tabe dig lige nu.

1. januar 2012 af I FORM-redaktionen

For det er et stort projekt, og du skal vide med dig selv, at ingen andre end du kan tage ansvaret for, at det går godt for dig.

Det er heller ikke nok, at du mobiliserer viljestyrke. Hvis du spiser med følelserne, drives du af ubevidste kræfter, som du ikke kan styre i længden.

Et andet problem med viljestyrken er, at viljen ikke fortæller dig, hvad du skal gøre i stedet for.

Viljen kan udtrykke et klart og tydeligt nej, men den kan ikke give dig andre muligheder for at dække de behov, du hidtil har opfyldt med mad.

Og det, du skal sætte i stedet for mad, kan måske ændre din hverdag radikalt.

Hvis du har brugt maden til at lægge låg på dine følelser, skal du også overveje, om du er parat til at mærke de følelser og give dem luft og plads.

For det kan måske komme til at gøre ondt. Du skal give dig selv lov til at leve livet fuldt ud: Græde, når noget gør ondt, skælde ud, når du er vred, sige stop, når nogen overskrider dine grænser, slappe af, når du er stresset, skeje ud, når du har lyst - og spise, når du er sulten.

Når du beslutter dig for at tabe dig, skal du altså også være indstillet på, at du måske skal ændre på ting i dit liv, som ikke lige har med dine spise- og motionsvaner at gøre.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: