Slut med at trøstespise

I denne video fortæller Marie Steenberger om, hvordan vi kan holde op med at dyppe vores sorger i sukker og kagecreme og i stedet tage hånd om følelserne på en måde, der ikke indeholder kalorier.

13. januar 2016

Mange mennesker spiser for at dulme stress og følelser som træthed, tristhed eller kedsomhed. Det er ikke så godt, for talrige studier viser, at vi spiser mere fedt og sukker, når vi er påvirket af følelser.

Vores tendens til at gribe til mad for fx at trøste os selv skyldes ofte, at vi tidligt har lært at forbinde mad med noget positivt.

Hvis vi som børn blev trøstet eller trøstede os selv med slik, når vi var kede af det, så husker vi som voksne, at slikket gav os ro og trøst. Når vi  mærker usikkerhed, utryghed eller ensomhed, får vi en stærk lyst til slik og en fornemmelse af, at den søde, rare smag dulmer vores følelser. Du kan komme til at spise langt mere naturligt, hvis du lære dig selv at adskille følelser og mad. Det er et vigtigt princip i intuitiv spisning.

Sådan kan du øve dig

Det første skridt mod at undgå at spise med følelserne er at blive bevidst om, hvilke følelser der trigger din lyst til mad. Start derfor med at spørge dig selv, hvornår du egentlig spiser uden at være sulten. Er det, når du er usikker, trist, glad, keder dig eller noget helt tredje? Prøv at finde ud af, hvorfor du spiser på netop de følelser. Er det fx, fordi du forbinder maden med trøst, eller er det, fordi du ganske enkelt ikke har nogle at dele dine følelser med og ikke ved, hvad du skal stille op med dem? Prøv at lede efter andre løsninger end mad. Giv dig selv en anden form for trøst. Gå en skøn tur i naturen, tag en snak med en veninde, forkæl dig selv med en tur i sauna, eller snup en shoppingtur.

....

Hvad består din kost mest af? Fedt, proteiner, fibre eller kulhydrater? Brug I FORM Kostdagbog til at skabe overblik over din kostsammensætning og se hvor dine energikilder kommer fra.

 Prøv I FORM Kostdagbog her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler