Hvor sulten er du?

Hvis du skal være slank uden kamp, skal du lære dig selv at lytte til din sult og mæthed på en ny måde. Lyt til videoen og læs nedenfor, hvordan du bliver bedre til at mærke, hvor sulten du er på en skala fra 1 til 10.

13. januar 2016

Rigtig mange kvinder har mistet evnen til at føle sult og mæthed. Vi har måske vænnet os helt af med at føle sult, fordi vi spiser på forhånd af frygt for at blive sultne. Dermed kommer vi nemt til at spise for meget i løbet af en dag. Det kan også være, at vi har lært os selv at ignorere sultsignalerne i løbet af dagen for at spare på kalorier. Det får os til at overspise, når vi endelig får mad, og dermed overdøver vi vores naturlige mæthed. Hvis du skal være slank uden kamp må du lære at styre din sult og spise, når du er moderat sulten og stoppe igen, når du er behageligt mæt.

Sådan kan du øve dig

Spis kun, når du er sulten, og spis så lidt ad gangen. Spis fx først en tredjedel af det, du har på tallerknen, og mærk efter, om du stadig er sulten. Spis en tredjedel mere - og mærk efter igen. Kun hvis du stadig er sulten, skal du spise den sidste tredjedel. Lov evt. dig selv, at du kan tage en lille snack senere på aftenen, hvis du bliver sulten igen. Du behøver ikke spise på forhånd.

 

....

Vil du have overblik over hvor mange kalorier du indtager i løbet dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde vægten i balance, kan I FORM Kostdagbog bruges som redskab til at holde styr på din kost og kalorieindtag.

 Prøv I FORM Kostdagbog her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler