Hjælp mod overvægt

Sådan tackler du de overflødige kilo.

4. november 2008 af I FORM

Find fordele og ulemper

Sæt dig ned, og skriv en liste over de ulemper og fordele, der er ved at være tyk. Begræns antallet af ulemper, og koncentrer dig om de fordele, du kan se ved at spise for meget. Er der fx ting, du i dag slipper for at gøre, fordi du er tyk? Og er der noget, du slipper for at spekulere over eller bruge tid på, fordi du bruger al din energi på mad og slankekure? Find ud af, om fordelene dækker over problemer, som du kan løse på andre måder.

Tænk, før du spiser

Når du får lyst til at spise forkert eller for meget, så stop op, før du putter noget i munden, og mærk efter, om du kan føle, hvad det egentlig er for et behov, du har. Keder du dig? Er du ked af det? Er du vred på nogen? Kan du mærke følelserne, så prøv at give efter for dem i stedet for at spise: Gå en tur, græd, skæld ud, eller ring til en veninde, og øs ud af hjertet, hvad der egentlig går dig på.

Visualisér
Øv dig i at tænke positivt om dig selv. Forestil dig selv i forskellige situationer. Og forestil dig, at du klarer dig helt igennem godt. Til en fest, hvor du flirter og er om-sværmet. Til en jobsamtale, hvor du får sagt det, du vil. Til et møde, hvor alle lytter til dig, og du får dine ideer igennem. Til en fest, hvor du får stemningen i top, så alle omkring dig har det dejligt. Find selv nogle af de situationer, du plejer at frygte, og afspil dem inde i dig selv i en version, hvor du klarer dig fint - uanset om du er tyk eller ej.

Bed om hjælp
Find en god psykoterapeut, som kan hjælpe dig med at omlægge dine vaner og dit syn på dig selv. Spørg eventuelt din læge til råds.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler