Hjælp! Læs her, før du panikker

Griber du lidt for tit dig selv i at stå med fingrene nede i kagedåsen selv om du slet ikke havde planlagt det?

1. januar 2012 af I FORM

Eller virker det bare lidt for stort og uoverskueligt at skulle tabe sig? Her er en stribe praktiske råd og øvelser, som gør hverdagen nemmere og hjælper dig over de akutte kriser.

1. Nyd maden

Nyd dine måltider også selv om du er alene. Dæk bordet pænt, sæt dig ned, sluk for fjernsynet, og koncentrer dig om at lugte til og smage på den mad, du spiser. Er det urealistisk at sidde ned til alle dagens måltider, så prøv som minimum at gøre det ved ét. Og lad være med at have dårlig samvittighed, selv om du spiser frokost ved skrivebordet.

2. Ros dig selv for alle de små fremskridt

Du er i gang! Glæd dig over det hver dag. Dyrk dine sejre i stedet for at dvæle ved dine nederlag. Hver gang du skal til at slå dig selv i hovedet med den plade chokolade, du ikke kunne modstå, så ros i stedet dig selv for, at du har drukket en masse vand i dag, at du gik en lang tur i går eller kom til spinning i onsdags.

3. Tag det roligt

Det er vigtigt, at du giver dig selv tid og ro til at mærke dig selv og din krop. Meld dig til yoga eller giv dig selv hyppige pauser, hvor du slapper af med et varmt karbad eller afslappende musik. Husk, at når din krop skriger på mad, den ikke har brug for, forsøger den måske at fortælle dig noget. Giv dig tid til at lytte.

4. Tænk positivt

Øv dig i at se dine gode sider. Glem de ekstra kilo og glæd dig over din krop. Hvad kan du lide ved den? Dine øjne, hænder eller ben? Glæd dig over dens styrke at den bærer dig gennem hver dag. Og glæd dig over dig selv og dit liv.

5. Pin ikke dig selv

... med mad eller motion, som du ikke kan fordrage. Drop de rå gulerødder og bladsellerien, hvis du ikke kan lide dem. Det skal ikke kun være sundt også sjovt. Find på andre sunde ting at spise, og gå til dans eller karate, hvis du ikke gider løbe.

6. Planlæg din mad

Undgå at købe ind, når du er sulten, eller at arbejde over uden at have et sundt mellemmåltid i tasken. Og husk at spise al den sunde mad, du har planlagt. Så undgår du, at dit blodsukker pludselig dropper og du bare MÅ have chokolade nu.

7. Giv dig selv lov til at skeje ud af og til

Du skal ikke give op, bare fordi du falder tilbage i det gamle mønster en enkelt dag. Træk på skuldrene, og sig til dig selv, at sådan var det men nu fortsætter jeg, hvor jeg slap. Giv også dig selv lov til at nyde en dessert eller en kage indimellem. Og vær bevidst om, at du selv vælger, hvad du gør, i stedet for at føle, at du bliver tvunget til at synde imod din vilje.

8. Øv dig i at se fremad

Prøv hver morgen at tænke dagen igennem. Du ved, i hvilke situationer du plejer at falde i. Forbered dig på at løse situationen på en anden og ny måde. Hvis du fx skal til et møde, som sikkert vil gøre dig nervøs, så find en måde at berolige dig selv på, som ikke indebærer mad. Gå en tur, spil et computerspil, eller ring til en veninde i stedet for at åbne en pakke kiks. Skal du spise ude, kan du bestemme på forhånd, at du kun bestiller forret og hovedret, men ikke dessert. Hvis du ved, at du kommer træt og sent hjem, så sørg for at have noget nem mad klar i fryseren eller køleskabet.

9. Brug hinanden

Find sammen med andre, der også vil tabe sig og gør det sammen. Følg med i hinandens fremskridt og nedture. Det er utrolig motiverende at vide, at der er nogen, der interesserer sig for projektet. Prøv også at få din familie og nærmeste venners opbakning. Det gør hverdagen nemmere.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: