Kvinde står med sin telefon med Kostdagbogen
Kan Kostdagbogen hjælpe med et vægttab?

Merete har afprøvet I FORM Kostdagbog, hvor hun i tre uger har indtastet alle sine måltider og snacks. Se her, hvordan det gik. 

Kan Kostdagbogen hjælpe med et vægttab?

Drømmer du om en diætist eller en personlig træner, som kan sparke dig i gang med en sundere livsstil? Tænk, hvis du med et simpelt og langt billigere hjælpemiddel kan skyde genvej. Vi har bedt Merete om at teste I FORM Kostdagbog for at se, om det er nok til at opnå nye og bedre vaner.

9. maj 2018 af Jeanette Linder

Merete på 41 år havde et ønske om at tabe sig og spise mindre generelt, så hun kunne opnå et varigt vægttab. Hun sagde derfor ja til at deltage i et lille eksperiment. 

Merete har afprøvet I FORM Kostdagbog i tre uger, hvor hun har indtastet samtlige måltider. Ved forsøgets start satte hun et vægttabsmål, og ud fra det har appen udregnet det antal daglige kalorier, hun skulle spise. 

Sådan gik Meretes 3 uger

Dag 1: Det er godt nok ikke meget, jeg må spise. Håber, min mave er lige så frisk på projektet, som jeg er ...

Dag 7: Wuhu! Jeg har allerede smidt 1,5 kg.

Dag 12: Jeg savner VIRKELIG fredagsbasserne på jobbet. Og min krop er begyndt at savne energi. Måske har jeg sat et lidt for ambitiøst vægttabsmål?

Dag 14: Jeg har justeret mit mål, så der er lidt flere kalorier i banken. Resultat: Jeg sprudler af energi og spiser stadig sundt.

Dag 21: Færre snacks. Tjek. Mindre portioner. Tjek. Mere motion. Tjek. Har kun én ting at sige: Thumbs up for Kostdagbogen.

Sæt gang i dit vægttab og prøv I FORM Kostdagbog nu.

Meretes resultater

Vægttab: 2,3 kg
Taljemål: - 2 cm
I mål med maks. antal kalorier: 18 ud af 21 dage

Hvordan har det været at bruge Kostdagbogen?
Det har hjulpet mig meget at taste ind, hvad det egentlig er, jeg propper i munden. Det gør, at jeg tænker mig om en ekstra gang, for så snart jeg har spist noget, så står kalorierne jo bare BANG foran mig. Det er virkelig motiverende at have en app, jeg skal stå til ansvar over for. Desuden er den ret god til at foreslå, at jeg lige kan bevæge mig lidt mere, hvis jeg har spist for meget en dag.

Har du haft kriser undervejs?
Det var hårdt at finde ud af, hvor meget især frugt tæller i regnskabet. Jeg startede med at tage en masse frugt med på arbejde som sund snack, men det gik hurtigt op for mig, at det kunne jeg jo ikke bare spise løs af.

Hvad har du lært i de tre uger?
At jeg spiser alt for mange kulhydrater! Og faktisk ikke får fedt nok. Men jeg har også indset, at jeg ikke kan lave helt om på det, for jeg kan ikke undvære mit rugbrød. Når bare jeg holder mig inden for de daglige kalorier, har jeg besluttet, at det er okay med lidt for mange kulhydrater. Det fungerer for mig. En anden ting, jeg har lært, er at spise mindre og holde mig til én portion. Før sad jeg jo bare og øste alt for meget op, men nu hvor jeg har vejet maden og tastet den ind i Kostdagbogen, ved jeg ret præcist, hvad min krop har brug for, og så stopper jeg der.

Har du ændret andre vaner?
Ja, appen har i høj grad også fået mig til at tænke over, hvor meget jeg bevæger mig. Den ene dag gik jeg fx ned for at handle i stedet for at tage bilen. Og jeg er flere gange gået en omvej på et par kilometer, når jeg skulle hente min datter. Det er motiverende at taste det ind og se, hvor meget ekstra jeg kan spise, når jeg er aktiv.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler