Forbrænd mest fedt

I modsætning til hvad mange tror, drejer det sig ikke om træne i bestemte pulszoner, når man vil tabe sig.

1. januar 2012 af I FORM

Både varigheden og intensiteten under træningen har betydning for, hvor mange kalorier du forbrænder under træning. Og dermed, hvor meget du taber dig. Derfor kan en times gåtur i rask tempo være lige så værdifuld for vægttabet som tyve minutters intensivt løb.

Tid og intensitet

Det er der to grunde til: Ved høj intensitet forbrænder du minut for minut en masse kalorier. Til gengæld bliver du hurtigt træt, og derfor kan du ikke træne lige så lang tid, som hvis du sætter farten lidt ned. Under langvarig træning falder kalorieforbruget pr. minut naturligt nok, men det kompenserer du for ved netop at øge træningstiden.

Du kan sammenligne det med benzinforbruget i en bil. Kører du korte og hurtige ture med mange accelerationer, bruger bilen meget benzin, kører du langsommere og med færre hastighedsændringer, er resultatet et lavere benzinforbrug. Dette billede kan du overføre til din egen træning, hvor du er bilen og din kalorieforbræning er benzinen.

Fyr den af

Afgørende for dit træningsudbytte er derfor ikke om du træner høj- eller lavintenst, men at du træner så intenst som muligt i forhold til den træningstid, du har til rådighed. Har du kun et kvarter, så fyr den af. Har du tid og lyst til at træne en time, så gør det i stedet, ved den intensitet som du forventer at kunne holde i hele tidsrummet.

For vægttabet er det ligegyldigt, hvordan kalorierne er blevet forbrændt. Kroppen regulerer vægten efter forholdet mellem indtagne og forbrændte kalorier. Så jo flere kalorier du futter af under træning, jo bedre. Vær opmærksom på at højintens træning kan være meget hård ved kroppen, især hvis du er overvægtig. Derfor er det en god ide at variere træningen.

Særligt for overvægtige

Nogle centre har særlige slankehold for overvægtige, hvor en vis overvægt er en betingelse for at være med. Her er man sammen med ligestillede, og ud over træningen indgår der somme tider også kost-vejledning.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler