Når din opmærksomhed er et andet sted, kommer du let til at snacke lidt for heftigt.

Tre typer sult

Det er vigtigt at skelne mellem tre forskellige slags sult, for at undgå at komme til at kædespise.

31. januar 2013 af I FORM

Den falske sult - undgå at kædespise

Falsk sult er for eksempel:

  • den sociale sult, som får tænderne til at løbe i vand, når nogen nævner, at i aften skal vi rigtig hygge os, for det betyder mad og som regel noget usundt.
  • den humørprægede sult. Når vi er stressede, kede af det og ensomme, dulmer vi de triste følelser med mad.
    Test: Er du en trøstespiser?

Sådan afkoder du din sult

For at lære at afkode, om du spiser af fysisk sult eller pga. følelser eller gamle vaner, så før en dagbog over din kost, og knyt en kommentar til de situationer, hvor du spiser andet og mere end det, du har planlagt.

Efter et stykke tid kan du nok se et mønster i det og være ekstra opmærksom i de situationer, hvor trangen til kædespisning plejer at melde sig. Og forhåbentlig aflede dig selv.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: