Kan man træne mavefedt væk?
Maveøvelse

Myte: Maveøvelser får mavefedtet væk

Det kunne være fantastisk - men virkeligheden ser lidt anderledes ud.

14. april 2011 af I FORM

Kan man træne mavefedt væk?

Man øger sin risiko for at blive tykkere på maven, hvis man fx er stresset, sover for lidt eller drikker for mange øl. Men det omvendte gælder ikke; selv ikke 100 mavebøjninger om dagen kan få mavefedtet til at skrubbe af.

Flad mave på ét minut.

Hudfedt kan kun i meget ringe omfang mærke, hvad der sker i musklerne nedenunder, og slet ikke på en måde, der får det til at flytte sig/forsvinde.

I FORM + Flad mave-sæt for kun 39,95 kr. (+ porto/eksp.)

Vejen frem

Den eneste vej frem hedder energiunderskud: at forbrænde flere kalorier, end du spiser og drikker. Det vil tære på fedtet over hele kroppen – også på maven.

Intelligent mavetræning vil alligevel påvirke, hvordan din mave ser ud. Ikke pga. et fedttab, men pga. en forbedret holdning. Kan du optræne musklerne hen over det nederste af bugen, specielt transversus abdominis (den dybe tværgående mavemuskel), så den hele tiden opretholder en vis spænding, vil den presse din mave ind og rette dig ud, så du ser slankere og sundere ud – og ofte bliver 3-4 cm højere. Du kan heller ikke bare sulte dig til en pæn baywatch-mave.

Har du for meget fedt på kroppen? Tjek din fedtprocent her.

Du skal kombinere to indsatser:

1) Du skal have nok muskelmasse. Det får du ved konstant at udfordre dine mavemuskler med øvelser, der er så svære eller tunge, at du kun kan lave 10-12 stykker ad gangen.

2) Du skal tabe så meget fedt generelt, at også dine mavemuskler bliver synlige i en eller anden grad. Som kvinde kan du opnå en flad og pæn mave med en svag muskelmarkering med en fedtprocent lige under 20, hvis du har tilstrækkelig mave- muskulatur. Mænd skal ned under ca. 15. Begge dele er inden for det sunde spektrum.

En tydelig sixpack får kvinder kun med en fedtprocent på under 15, mens mænd skal helt ned under 10. Til sammenligning er kvinders fedtprocent gennemsnitlig på 25-30 og mænds på 15-20, lidt afhængigt af alder.

Få programmet til Sixpack på 6 uger.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler