Myte: Mavebøjninger er perfekt mavetræning

Nej, ikke alene. Der skal tre slags øvelser til, hvis dit muskelkorset skal fungere optimalt.

19. april 2011 af I FORM

Mavebøjninger træner kun maven på en af de tre måder, den skal udfordres, hvis du vil have en stærk og velfungerende mave.

LÆSER-FAVORIT: Kari Traa Løbejakke + 3 nr. af I FORM - KUN 129 kr.! Klik her >>

  • Mavebøjninger

    – der bøjer rygsøjlen, så brystbenet og skambenet bliver trukket mod hinanden af den lige mavemuskel, rectus abdominis ("sixpack-musklen").
    Se mavebøjningsøvelser her

     

  • Sidebøjninger

    – der bøjer rygsøjlen sidelæns, så skulderen bevæges mod hoftekammen. Her bruges både de lige mavemuskler og rygbøjerne, de skrå mavemuskler og flere af de dybtliggende muskellag.
    Se sidebøjningsøvelser her

  •  

  • Rotationsøvelser

    – når overkroppen drejes i forhold til underkroppen, fx i et golfsving. Rotationer involverer stort set alle mavemuskler.
    Se rotationsøvelser her


Transversus kan ikke trænes ved at bøje og strække et særligt led, men trænes indirekte ved at støtte og stabilisere i alle ovennævnte øvelser. Sørg for, at din mavetræning omfatter flere slags bevægelser, som overlapper og supplerer hinanden.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler