Myte: Mavebøjninger er perfekt mavetræning

Nej, ikke alene. Der skal tre slags øvelser til, hvis dit muskelkorset skal fungere optimalt.

19. april 2011 af I FORM

Mavebøjninger træner kun maven på en af de tre måder, den skal udfordres, hvis du vil have en stærk og velfungerende mave.

LÆSER-FAVORIT: Kari Traa Løbejakke + 3 nr. af I FORM - KUN 129 kr.! Klik her >>

  • Mavebøjninger

    – der bøjer rygsøjlen, så brystbenet og skambenet bliver trukket mod hinanden af den lige mavemuskel, rectus abdominis ("sixpack-musklen").
    Se mavebøjningsøvelser her

     

  • Sidebøjninger

    – der bøjer rygsøjlen sidelæns, så skulderen bevæges mod hoftekammen. Her bruges både de lige mavemuskler og rygbøjerne, de skrå mavemuskler og flere af de dybtliggende muskellag.
    Se sidebøjningsøvelser her

  •  

  • Rotationsøvelser

    – når overkroppen drejes i forhold til underkroppen, fx i et golfsving. Rotationer involverer stort set alle mavemuskler.
    Se rotationsøvelser her


Transversus kan ikke trænes ved at bøje og strække et særligt led, men trænes indirekte ved at støtte og stabilisere i alle ovennævnte øvelser. Sørg for, at din mavetræning omfatter flere slags bevægelser, som overlapper og supplerer hinanden.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: