Myte: Du spænder i maven ved at suge den ind

Nogle trænere anbefaler, at man suger maven ind, men det er lidt misvisende.

19. april 2011 af I FORM

Under belastningstræning skal man oftest spænde op i bugen for at øge stabiliteten og aflaste ryggen. Til dette formål anbefaler nogle trænere at "suge" maven ind, men denne beskrivelse er i praksis lidt misvisende, for målet er at spænde maven.

Når man suger ind, lukker man for luftrøret og løfter brystkassen, så maveindholdet forskydes opad. Det sænker trykket i torso og gør den dårligere til at støtte ryggen og beskytte mod rygskader.

Når man spænder maven ind, øger man spændingen i transversus, som trykker det nederste af maven ind. Dette øger trykket i torso og hjælper med til at afstive kroppen under vægtbærende aktivitet og beskytter mod skader.

Brug maven rigtigt

Bugen er også med til at styre kroppens holdning, og specielt de nedre bugmuskler har hele tiden en vis spænding. Er spændingen for lav, og det er den hos mange af os, bl.a. på grund af stillesiddende arbejde, stritter ens mave for langt ud, og man har svært ved at bruge bugen korrekt under belastning.

Hvordan træner man så bugen?

Ud over at træne maven med diverse maveøvelser handler det om at bruge maven hensigtsmæssigt, når man løfter tunge ting, fx indkøbsposer eller vægte. De fleste har en trang til at holde vejret, mens man spænder i bugmusklerne, når vi skal løfte tunge ting eller i øvrigt anstrenger os, og dette er i virkeligheden den bedste måde at træne dem på.

Langt de fleste finder det naturligt, men andre har aldrig lært det eller ødelagt deres naturlige trang til at spænde op og holde vejret, fordi deres trænere har sagt, at de skal trække vejret hele tiden under vægttræningsøvelser eller pga. rygskader.

Man kan ved aktivt at spænde i transversus under andre bevægelser lære kroppen at bruge sig igen "af sig selv". Det skal føles på samme måde i maven, som når man skal lyne sine bukser og presser maven ind. Hvis man ligger ned på ryggen, vil man med hænderne kunne mærke, at musklen, der sidder lige inden for hoftekammene (altså mod midten af kroppen), spændes. Det er den tværgående bugmuskel.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: