Myte: 100 mavebøjninger er minimum

Du kan hurtigt tælle dig ihjel, når du laver maveøvelser.

2. januar 2010 af I FORM

Nej. Der foregår meget tælleri, når vi taler om maveøvelser. Men det er ikke så meget antallet af øvelser, der skaber effekten. Tre andre målestokke er mere relevante:

  • 1. Større belastning

    En utrænet skal som hovedregel træne med en vægt, der er så stor, at hun ikke kan tage mere end 20 gentagelser. En trænet skal vælge så stor en vægt, at hun ikke kan tage mere end 10-12 gentagelser. Overfører man det princip til maveøvelser, betyder det, at du, når du kan tage 20 maverulninger, skal finde en sværere øvelse eller tilføje vægt på en eller anden måde. Tager du meget mere end 20- 30 gentagelser, optræner du bare evnen til at tage mange mavebøjninger, og denne evne har intet med mavens udseende at gøre.


  • 2. Større bevægeudslag

    Jo større bevægeudslag man kan have i sine øvelser, jo bedre resultat. Det betyder, at musklen igennem bevægelsen skal gå fra at være så udstrakt som muligt til at være så sammentrukket som muligt. Et eksempel på en øvelse med lille bevægeudslag er en almindelig maverulning. Hvis man til sammenligning ligger på en bold, vil ryggen kunne komme længere bagover, så mave- musklerne strækkes mere. En maverulning udført herfra vil have et større bevægeudslag.


  • 3. Større udmattelsesgrad

    Musklen skal helst udmattes. Om det så manifesteres i en brændende fornemmelse, en pumpende fornemmelse, eller at man bare går kold i et sæt, er næsten lige meget, når bare vægten er høj nok. Mavemusklerne kan ikke rigtig overtrænes. Så man kan godt lave 3-4 sæt a 10-15 gentagelser til udmattelse med et par minutters pause imellem, hver gang man træner.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: