7 tips, der letter dine pastaretter

Pasta er populært og sundt. I hvert fald hvis du spiser det i mådeholdne mængder.

1. marts 2010 af I FORM

Sammen med pastaen kommer dog ofte en rigtig tyk sovs, der er lavet på fløde. Og det er virkelig noget, der øger energitætheden. Men det er ikke svært at lave fedtfattig sovs - ofte drejer det sig bare om vaner. Her får du syv tips til, hvordan du kan lette dine pastaretter.

  • Brug bouillon eller suppe, som du har skummet fedtet fra, som base for sovs i stedet for fløde.

  • Laver du en kødsauce til pastaen, så vælg enten oksekød med lavt fedtindhold eller andet kød, fx hakket kalkunkød.

  • Undgå at bruge skinke med meget fedt, bacon eller andet fedt svinekød. Skær fedtet fra skinken eller vælg en mere mager udskæring, hvis du vil bruge svinekød, fx schnitzler.

  • I stedet for ost over pastaen kan du bruge rasp. Evt. kan du blande raspen op med krydderurter.

  • Spis alt det pasta, du orker. Du kan skifte mellem almindelig pasta, grov pasta og frisk pasta. Spis bare sovs til, men tallerknen skal ikke svømme i sovs.

  • Lav en jævning til sovsen med skummetmælk og majsmel i stedet for at jævne med fløde.

  • Du kan jævne saucen med blendede grønsager. Tag fx grønne pebre, løg, hvidløg og gulerødder. Kog det godt i en smule vand og blend det.


Find lækre pastaretter fra I FORM her, og en super sund udgave der holder dit blodsukker stabilt fra på vores lillebror site Aktiv Træning her


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: