Kvinde, der sover i seng

At sove for længe kan give ekstra kilo på sidebenene.

© iStock

3 morgenvaner, der gør dig fed

Undrer du dig over, at du aldrig taber dig? Måske skal du lave om på din morgenrutine.

23. november 2016

Hvis du har sat dig et mål om at tabe dig, er det ikke nødvendigvis kun din kost og træning, som har betydning. Faktisk handler det også om at starte dagen på den helt rigtige måde. Her er tre morgenvaner, du med fordel kan ændre på for at hjælpe kuren på vej.

1. Du sover for længe

Det er velkendt, at for lidt søvn kan koste kilo på sidebenene på grund af en højere produktion af stresshormonet kortisol, som giver dig lyst til at spise. Men faktisk kan det modsatte, nemlig at sove for længe, også ramme dig på vægten. Ifølge et studie giver 10 timers nattesøvn eller mere større risiko for et højt BMI sammenlignet med mellem 7 og 9 timers søvn.


2. Du gør dig klar i mørke

Hvis du holder de mørke gardiner trukket for om morgenen, går du glip af solens slankende stråler. Ifølge forskning har folk, der får dagslys i de tidlige morgentimer, betydeligt lavere BMI end dem, der ikke gør – bare 20-30 minutters morgensol er nok til at påvirke vægten positivt.

3. Du reder ikke sengen

Det lyder skørt, men det kan faktisk have betydning for din vægt, om du lige bruger fem minutter om morgenen på at rede sengen. En undersøgelse har nemlig konstateret, at det giver dig 19 procents større chance for at få en god nattesøvn og dermed holde den slanke linje. 
En teori kunne være, at har du selvdisciplin nok til at sørge for at få sengen redt hver morgen, har du måske også en høj selvdisciplin hvad angår kost og motion. 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler