Moderne kompressionstøj skal sidde så stramt, at det kan være et sveddryppende træningspas i sig selv at få det på.

Dit tøj kan presse dig til at yde mere

Kan det rette outfit virkelig gøre dig hurtigere – uden at træne hårdere?

11. april 2011 af I FORM-redaktionen

Løberne har taget kompressionstøjet til sig, for noget tyder på, at det har en præstationsfremmende effekt .

Sikkert er det, at tøjet kan styrke blodgennemstrømningen, give stabilitet samt reducere træthedsfølelsen og ømhed efter træning.

Hvad er kompressionstøj?

Tøjet er et redskab, der giver din krop en chance for at restituere hurtigere og måske endda yde mere. Derudover giver tøjet dig fx også styrke og stabilitet i nogle typer øvelser.

De 5 vigtigste effekter

1. Varmer kroppen op
Kompressionstøjet hæver din hudtemperatur. Det er en fordel, fordi opvarmning er noget af det, som mange slækker på, fx i forbindelse med styrke- og intervaltræning.

2. Øger din styrke og eksplosivitet
Det er veldokumenteret, at stramt tøj, specielt over hofte og knæ, kan øge din styrke og eksplosivitet, men kun i forholdsvis simple bevægelser som spring og squat. Her fungerer tøjet som en spændt elastik, der i bevægelsesøjeblikket hjælper bevægelsen på vej. Ligeledes er det dokumenteret, at du kan øge springhøjden ved at bruge kompressionstights.

3. Forebygger muskelømhed
Hvis du har kompressionstøj på under og specielt efter træningen, kan du forebygge noget af muskelømheden. Det kræver dog, at du har kompressionstøj på cirka et døgn efter træningen.

Kompressionen forebygger muskelømhed, fordi den via presset på huden sørger for en øget blodgennemstrømning i kroppens væv. Blodet er derved kortere tid ude i vævet, før det ryger tilbage til hjertet. Det giver blodets immunceller kortere tid til at trænge ind i musklerne og bidrage til den infl ammation, som normalt forårsager muskelømhed.

4. Stabiliserer og mindsker træthed
Studier har vist, at kompressionstøjet er med til at stabilisere dig samt mindsker din opfattelse af træthed under træningen.

Stabilitetsfølelsen kommer især til udtryk i forbindelse med øvelser, der kræver eksplosivitet og styrke. I forhold til træthedsfølelsen, så er forskerne i tvivl om, hvorvidt den har noget at gøre med præstationsevnen. At du er træt, er nemlig ikke alene bundet op på noget fysiologisk, der sker i musklerne, men også på den mentale proces, som foregår i hjernen.

5. Forbedrer måske din præstation
Man har fundet ud af, at løbere bruger mindre ilt ved lave løbehastigheder, når de bruger kompressionstøj. Det resultat peger i retning af, at kompressionstøjet har en præstationsfremmende effekt – specielt på meget lange løbedistancer.

Der hersker dog stadig meget tvivl om, hvorvidt kompressionstøjet forbedrer din præstation. Flere andre studier har fx vist, at tøjet ingen effekt har på præstationsevnen i forbindelse med intervalløbetræning eller mellemdistanceløb.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: