Hundestrækket

Se hvordan du laver yoga-øvelsen hundestrækket, så du kan blive varm og smidig i kroppen, inden du skal give dig i kast med L-posituren.

24. september 2015 af Louise Fjendbo

Sådan laver du hundestrækket

  • Stå på alle fire (hænder og knæ) med hænderne lidt bredere end skuldrene og lidt foran skuldrene.
  • Spred og stræk fingrene helt ud. Pres fingerspidserne ned og alle fire hjørner af håndfladen. Især skal du bruge kræfter på at presse pegefingerroden, hvor du formentlig er svagest, ned i gulvet. Så holder du håndleddet i alignment.
  • Drej albuebøjningen fremad, så du kan mærke, at skuldrene roterer væk fra ørerne. Det vil få dine skuldre ind i alignment.
  • Hold den position i hænder og skuldre, mens du løfter knæene fra gulvet og skyder hofterne tilbage mod væggen bag dig, så du står i et omvendt V.
  • Pres hænderne i gulvet, alt hvad du kan, så du forlænger kroppen og aktiverer hele ryggen, men uden at tillade, at dine skuldre roterer indad.
  • Skyd lårene tilbage, og aktiver forsiden af dem.
  • Kan du strække benene helt ud med lige ryg, så pres hælene i gulvet. Hvis ikke, så hold hælene løftede, mens du forsøger at strække benene.
  • Bliv i stillingen i 3-5 rolige åndedrag.


Se hvordan du laver hundestræk her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler