Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Twisted sister ser ud.
Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Twisted sister ser ud. © Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Twisted Sister

Yogaøvelsen Twisted Sister åbner hofte og lyske, strækker lår og ryg og åbner bryst og skuldre. Det giver en større bevægelsesfrihed under løbeturen.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Twisted sister

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Før højre fod frem, og placer hænderne på hver side af foden med fingerspidserne i gulvet ligesom i øvelse 4.
  • Stræk bageste ben, stadig med knæet i gulvet, lidt bagud. Tæerne er underbøjede, så hælen peger opad. Lad hoften synke dybt ned mod gulvet.
  • Læg højre hånd på højre knæ, og pres det ned, træk navlen ind og op, og drej brystet så meget som muligt mod højre.
  • Ræk højre arm op. Bøj i albuen, og træk skulderbladene ind mod rygsøjlen.
  • Hold skulderbladene presset ind, og ræk så armen bagud, løft venstre fod, og tag fat på ydersiden af foden.
  • Spænd i venstre balle, og træk foden ind mod ballen. Sug navlen ind og op, så ribbenene trækkes ind i kroppen, så du ikke synker sammen i lænden.
  • Træk hovedet tilbage, og overgiv dig til dette meget intense stræk. Bliv her i 5 rolige, dybe vejrtrækninger eller mere. Lav øvelsen til den anden side.

Tip

Kan du ikke nå din fod i slutpositionen, kan du tage et bælte rundt om foden og holde fast i det, indtil du er blevet mere smidig i hofte og ryg.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: