Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Siddende runner's stretch

Yogaøvelsen Siddende runner's stretch strækker haser, lægge og akillessenen og løsner effektivt op i lænden.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Siddende runner's stretch

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Stræk det forreste ben lige ud foran dig med fingerspidserne i gulvet på hver sin side af det. Det andet knæ bliver i gulvet.
  • Forreste fods tæer peger opad. Pres hælen aktivt ned i jorden og ind mod dig selv, så lårbensknoglen kommer tilbage ind i hofteskålen. Det giver et aktivt stræk i baglåret og – for nogle – i lægmusklen.
  • Du kan godt have forreste knæ let bøjet, så længe du aktivt presser hælen ned.
  • Tillad dig selv at runde i det øverste af ryggen, og lad hovedet hænge.
  • Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger, og gentag øvelsen med det andet ben forrest.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: