Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Siddende runner's stretch

Yogaøvelsen Siddende runner's stretch strækker haser, lægge og akillessenen og løsner effektivt op i lænden.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Siddende runner's stretch

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Stræk det forreste ben lige ud foran dig med fingerspidserne i gulvet på hver sin side af det. Det andet knæ bliver i gulvet.
  • Forreste fods tæer peger opad. Pres hælen aktivt ned i jorden og ind mod dig selv, så lårbensknoglen kommer tilbage ind i hofteskålen. Det giver et aktivt stræk i baglåret og – for nogle – i lægmusklen.
  • Du kan godt have forreste knæ let bøjet, så længe du aktivt presser hælen ned.
  • Tillad dig selv at runde i det øverste af ryggen, og lad hovedet hænge.
  • Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger, og gentag øvelsen med det andet ben forrest.

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte køber du nyt tøj eller udstyr til træning?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: