Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Siddende runner's stretch

Yogaøvelsen Siddende runner's stretch strækker haser, lægge og akillessenen og løsner effektivt op i lænden.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan øvelsen Siddende runner's stretch ser ud.

© Thomas Dahl

Siddende runner's stretch

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Stræk det forreste ben lige ud foran dig med fingerspidserne i gulvet på hver sin side af det. Det andet knæ bliver i gulvet.
  • Forreste fods tæer peger opad. Pres hælen aktivt ned i jorden og ind mod dig selv, så lårbensknoglen kommer tilbage ind i hofteskålen. Det giver et aktivt stræk i baglåret og – for nogle – i lægmusklen.
  • Du kan godt have forreste knæ let bøjet, så længe du aktivt presser hælen ned.
  • Tillad dig selv at runde i det øverste af ryggen, og lad hovedet hænge.
  • Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger, og gentag øvelsen med det andet ben forrest.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background