Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Low lunge med sidestræk

Yogaøvelsen strækker den dybe hoftebøjer og forsiden af låret samt siden af overkroppen. Det giver plads i bryst- og åndedrætsmuskler og forbedrer lungekapaciteten, hvilket gør dig til en bedre og hurtigere løber.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en low lunge med sidestræk ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en low lunge med sidestræk ser ud.

© Thomas Dahl

Low lunge med sidstræk

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Før højre fod frem i underlaget, og placer hænderne på hver side af foden med fingerspidserne i gulvet.
  • Stræk det bageste ben, stadig med knæet i gulvet, lidt bagud. Tæerne er underbøjede, så hælen peger opad.
  • Bøj dybt ned i forreste knæ. Det må ikke nå ud over foden. Juster ved at lave større afstand mellem fødderne.
  • Sæt hænderne op på forreste knæ, og lad hoften synke ned mod gulvet. Pres fødderne mod hinanden, træk halebenet ned mod gulvet, og sug navlen ind og op.
  • Træk spidsen af ribbenene ind i kroppen, løft armene op mod loftet, og træk skuldrene langt tilbage.
  • Læg højre hånd på højre knæ, og ræk venstre arm op mod loftet og ud mod højre side i et sidestræk. Træk venstre skulder lidt tilbage, væk fra øret.
  • Bliv her i 5-10 åndedrag. Gentag til modsatte side.

Tip

Vil du udfordres mere på balancen, kan du løfte bageste knæ fra underlaget, så benet er strakt, og du står i en high lunge i stedet for en low lunge.