Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en low lunge med sidestræk ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en low lunge med sidestræk ser ud.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Low lunge med sidestræk

Yogaøvelsen strækker den dybe hoftebøjer og forsiden af låret samt siden af overkroppen. Det giver plads i bryst- og åndedrætsmuskler og forbedrer lungekapaciteten, hvilket gør dig til en bedre og hurtigere løber.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Low lunge med sidstræk

Sådan gør du:

Stå på alle fire.

  • Før højre fod frem i underlaget, og placer hænderne på hver side af foden med fingerspidserne i gulvet.
  • Stræk det bageste ben, stadig med knæet i gulvet, lidt bagud. Tæerne er underbøjede, så hælen peger opad.
  • Bøj dybt ned i forreste knæ. Det må ikke nå ud over foden. Juster ved at lave større afstand mellem fødderne.
  • Sæt hænderne op på forreste knæ, og lad hoften synke ned mod gulvet. Pres fødderne mod hinanden, træk halebenet ned mod gulvet, og sug navlen ind og op.
  • Træk spidsen af ribbenene ind i kroppen, løft armene op mod loftet, og træk skuldrene langt tilbage.
  • Læg højre hånd på højre knæ, og ræk venstre arm op mod loftet og ud mod højre side i et sidestræk. Træk venstre skulder lidt tilbage, væk fra øret.
  • Bliv her i 5-10 åndedrag. Gentag til modsatte side.

Tip

Vil du udfordres mere på balancen, kan du løfte bageste knæ fra underlaget, så benet er strakt, og du står i en high lunge i stedet for en low lunge. 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: