Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en lille bro ser ud.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan en lille bro ser ud.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Lille bro

Yogaøvelsen Lille bro strækker og styrker bryst, nakke og ryg, åbner hofterne og giver nyt liv til trætte løberben. Den stimulerer også fordøjelsen og lungerne.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Lille bro

Sådan gør du:

Læg dig på ryggen, og bøj benene.

  • Flyt hælene så tæt på ballerne som muligt, og lad armene ligge langs siden af kroppen med håndfladerne i jorden.
  • På en indånding løfter du hofterne så højt op, du kan, mens du holder knæene i hoftebreddes afstand. Forestil dig, at du har en bold mellem knæene, som du presser ind imod.
  • Spænd lidt i ballerne, og pres fodsåler, håndflader og baghoved i underlaget med lige stor vægt. Skuldrene skal blive i underlaget. Brystet søger mod hagen – ikke omvendt.
  • Flet fingrene under ballerne, så albuer og skuldre samles under dig, og du nærmest ligger på ydersiden af dine arme.
  • Pres fortsat ud gennem de punkter, der rører jorden. Bliv her i 5-10 vejrtrækninger.
  • På en udånding fører du armene ud til siden, så skuldrene skilles ad. Rul så langsomt ned i underlaget igen: først brystryg, lænd, haleben og så ballerne sidst i gulvet. 

Tip

Efter øvelsen er det en god idé at føre dine knæ op til brystet, mens du stadig ligger ned. “Kram” dem, og rul fra side til side, så du masserer lænd og hofter. 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: