Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Knælende tåstræk

Yogaøvelsen Knælende tåstræk strækker tæer, fodsåler, ankler og lægmuskler, hvilket gør dem stærkere og mere mobile – og derfor er øvelsen særligt god til løbere.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser yogaøvelsen Knælende tåstræk.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan et knælende tåstræk ser ud.

© Thomas Dahl

Knælende tåstræk

Sådan gør du:

  • Sørg for, at lilletæerne også rører underlaget. Benene skal være tæt samlede.
  • Saml hælene godt, så storetåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger.
  • Før hælene ud til siderne, så især lilletåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 vejrtrækninger.
  • Sæt hænderne i gulvet foran dig, når du skal ud af strækket, løft bagdelen, og læg hele foden i gulvet. Sæt dig så langsomt tilbage på hælene igen, så tæerne får et modstræk.

Tip

Hvis det gør ondt i knæene, kan du enten lægge et sammenfoldet tæppe ind i knæhaserne eller komme op at stå på knæene, så presset i tæerne lettes.

LÆS OGSÅ: Guide til det rigtige yogaudstyr