Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Knælende tåstræk

Yogaøvelsen Knælende tåstræk strækker tæer, fodsåler, ankler og lægmuskler, hvilket gør dem stærkere og mere mobile – og derfor er øvelsen særligt god til løbere.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser yogaøvelsen Knælende tåstræk.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan et knælende tåstræk ser ud.

© Thomas Dahl

Knælende tåstræk

Sådan gør du:

  • Sørg for, at lilletæerne også rører underlaget. Benene skal være tæt samlede.
  • Saml hælene godt, så storetåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger.
  • Før hælene ud til siderne, så især lilletåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 vejrtrækninger.
  • Sæt hænderne i gulvet foran dig, når du skal ud af strækket, løft bagdelen, og læg hele foden i gulvet. Sæt dig så langsomt tilbage på hælene igen, så tæerne får et modstræk.

Tip

Hvis det gør ondt i knæene, kan du enten lægge et sammenfoldet tæppe ind i knæhaserne eller komme op at stå på knæene, så presset i tæerne lettes.

LÆS OGSÅ: Guide til det rigtige yogaudstyr

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background