Yogainstruktør Susanne Lidang viser yogaøvelsen Knælende tåstræk.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan et knælende tåstræk ser ud.

© Thomas Dahl

Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Knælende tåstræk

Yogaøvelsen Knælende tåstræk strækker tæer, fodsåler, ankler og lægmuskler, hvilket gør dem stærkere og mere mobile – og derfor er øvelsen særligt god til løbere.

19. august 2016 af Susanne Lidang

Knælende tåstræk

Sådan gør du:

  • Sørg for, at lilletæerne også rører underlaget. Benene skal være tæt samlede.
  • Saml hælene godt, så storetåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger.
  • Før hælene ud til siderne, så især lilletåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 vejrtrækninger.
  • Sæt hænderne i gulvet foran dig, når du skal ud af strækket, løft bagdelen, og læg hele foden i gulvet. Sæt dig så langsomt tilbage på hælene igen, så tæerne får et modstræk.

Tip

Hvis det gør ondt i knæene, kan du enten lægge et sammenfoldet tæppe ind i knæhaserne eller komme op at stå på knæene, så presset i tæerne lettes.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: