Yoga for løbere: Sådan laver du øvelsen Knælende tåstræk

Yogaøvelsen Knælende tåstræk strækker tæer, fodsåler, ankler og lægmuskler, hvilket gør dem stærkere og mere mobile – og derfor er øvelsen særligt god til løbere.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser yogaøvelsen Knælende tåstræk.

Yogainstruktør Susanne Lidang viser, hvordan et knælende tåstræk ser ud.

© Thomas Dahl

Knælende tåstræk

Sådan gør du:

  • Sørg for, at lilletæerne også rører underlaget. Benene skal være tæt samlede.
  • Saml hælene godt, så storetåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 rolige vejrtrækninger.
  • Før hælene ud til siderne, så især lilletåleddet strækkes. Bliv her i 5-10 vejrtrækninger.
  • Sæt hænderne i gulvet foran dig, når du skal ud af strækket, løft bagdelen, og læg hele foden i gulvet. Sæt dig så langsomt tilbage på hælene igen, så tæerne får et modstræk.

Tip

Hvis det gør ondt i knæene, kan du enten lægge et sammenfoldet tæppe ind i knæhaserne eller komme op at stå på knæene, så presset i tæerne lettes.

LÆS OGSÅ: Guide til det rigtige yogaudstyr

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background