I FORM anbefaler yogaøvelsen ploven mod stress. Lær den med fire enkle trin.

Stressfri med yoga: ploven

Øvelsen giver dig den samme følelse i kroppen, som når du har fået en god gang massage. Det er helt enkelt, og det koster ikke noget. Har du lyst?

31. juli 2012 af I FORM

Sådan gør du

  • Fold et tykt tæppe et par gange og læg det på gulvet eller ovenpå din yogamåtte. Læg dig fladt på ryggen. Træk vejret dybt et par gange og mærk de steder, hvor bagsiden af din krop har kontakt med underlaget.


  • Træk hagen ned mod brystet og slap af i skuldrene. Bøj dine knæ og løft dem op mod brystet. Pres så håndfladerne i gulvet og sving benene op over hovedet.Sørg for at dine ben er strakte og sæt tåspidserne i gulvet bag dig. Pres skulderbladene sammen og fold hænderne. Møf dig endnu længere op på skuldrene.


  • Mens du ligger her, kan du prøve at trække bryst og kraveben så meget som muligt ned mod hagen. Træk vejret roligt – også selv om stillingen presser lungerne lidt sammen. Løft eventuelt hagen lidt for at skabe ekstra plads. Bliv her et halvt til et helt minut.


  • Hvis du har svært ved at nå gulvet med benene, kan du placere en stor pude eller en skammel med et tæppe på bag dig og sætte fødderne her.


  • Når du skal ud af stillingen igen, løsner du først hændernes greb og ruller så langsomt ryggen ned i underlaget igen, en hvirvel ad gangen. Bliv liggende et par minutter med lukkede øjne.


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: