Skab ro og balance med meditation

Efter at du har dyrket yoga, fortjener du at hvile dig. Med en meditation kan du genskabe roen i krop og sind og bringe dig i balance. Her guider vi dig til, hvordan du laver den simple meditationsteknik kropsscanning.

KROPSSCANNING Lad kropsscanningen starte nede ved fødderne og bevæge sig hele vejen op til toppen af hovedet.

© Jakob Helbig

Meditation er en effektiv vej til afslapning og genopladning, og det er slet ikke så svært eller komplekst, som det måske kan lyde, hvis du ikke er vant til at meditere. Tværtimod er det noget, vi alle kan gøre, og det kan udføres stort set alle steder – hjemme, i en park eller endda i et tomt mødelokale. Det er helt gratis og har masser af gevinster, for meditation går ganske enkelt ud på at træne dit sind i at fokusere og omdirigere dine tanker – og når du gør det, har det mange fordele for dit velbefindende.

En tiltrængt pause

Meditation påvirker hele din krop. Du vil opleve, at din puls falder, din vejrtrækning bliver dybere, dit blodtryk normaliseres, og du sveder mindre. Når du slapper helt af, daler mængden af stresshormoner i kroppen, og du kan give slip på dit indre alarmberedskab. Du giver dig selv muligheden for at regenerere, finde ro og genoprette din indre balance, og det er ikke kun givtigt efter en omgang fysisk yoga, men også på egen hånd, når du har et øjeblik i din dagligdag. Kroppen og hjernen har nemlig brug for hvilepauser indimellem, og det har afgørende betydning for dit velbefindende, at du tillader disse pauser. Af den grund er afspænding og meditation mindst lige så vigtige dele af yoga, som de fysiske øvelser er.

Find dig til rette

Der findes ingen regler for, om meditation skal foregå siddende eller liggende. Det vigtigste er, at du befinder dig godt, således at du kan slappe af i din krop, og dine tanker ikke cirkler om, at det gør ondt i ryggen eller smerter i knæet. Hvis du vælger at meditere, efter at du har fuldført et af yogaprogrammerne, kan du blot blive liggende i savasana, som er den liggende øvelse, alle yogaprogrammerne slutter med. Har du let ved at blunde, kan det dog være en fordel at sidde op, så du undgår at falde i søvn, Skulle det alligevel ske, at du falder i søvn undervejs, så fortvivl ikke. Se det i stedet som et tegn på, at din krop har taget sig et velfortjent hvil. Du kan altid meditere igen en anden gang, så der er ingen grund til at bebrejde dig selv for det.

Nem meditation

Der findes mange måder at meditere på, og den ene er ikke rigtigere end den anden. En kropsscanning er en effektiv metode til at give ro til kroppen og dine tanker og er en rigtig god begyndelse til generelt at blive bedre til at være til stede i nuet. Det er alt sammen gavnligt i forbindelse med et vægttab, fordi stress og ubalance kan være en hindring for at tabe sig, og fordi du får nemmere ved at lytte til din krop og dens behov. En kropsscanning kræver ingen erfaring, og med lidt tid og øvelse vil denne enkle meditation føles naturlig og afstressende.

Kropsscanning

Hvad er det?

I løbet af en kropsscanning bevæger du dig systematisk gennem hele kroppen med opmærksomheden rettet mod én kropsdel ad gangen samt mod de fornemmelser, der opstår i kroppen, såsom fx en spænding eller ømhed et sted, kulde/varme eller træthed. Det hele sker udelukkende ved hjælp af dit sind. Uden at røre en muskel kan du altså bevæge dig rundt i kroppen og virkelig mærke, hvordan din krop og dit sind har det.

Hvor lang tid tager det?

Din kropsscanning kan vare lige fra 5 minutter til 40 minutter – det er op til dig. Gør det, der virker bedst for dig, og husk, at 5 minutters kropsscanning er bedre end ingen og kan gøre en forskel.

Hvor og hvornår?

Du kan udføre kropsscanningen liggende på gulvet eller i din seng – eller du kan sidde på en stol eller på gulvet i din foretrukne stilling. Det er oplagt at lave kropsscanningen efter de fysiske yogaøvelser. Herved får du mulighed for at slappe af og mærke den effekt, som yogaen har haft på din krop. Men du kan også gøre det, når du har brug for at koble af i løbet af en dag, eller inden sengetid.

Hvad er forskellen på kropsscanning og afspænding i savasana?

I introduktionen til de liggende stillinger viser vi dig grundstillingen savasana, som er en god måde at afspænde på efter fysisk krævende yogaøvelser. En kropsscanning kan du se som en udbygning af savasana, hvor du ved at rette din bevidsthed mod kroppen aktivt arbejder med at fokusere dine tanker og slippe tankemylder.

TIP!

Vi lover dig, at den tid, du bruger på din kropsscanning, er godt givet ud, og husk, at al begyndelse er svær. Så er din kropsscanning ikke en succes første gang, så prøv igen – det bliver bedre gang for gang.

Newsletter background