Undgå at komme på glatis

Har du blot én gang været ude at løbe på en glat sti, så ved du, hvor generende det er.

3. november 2012 af I FORM

Af skræk for at falde på løbeturen holder du igen, løber akavet og får egentlig ikke rigtigt noget ud af din løbetur. Men i virkeligheden kan et par små fif om landing og afsæt redde din tur. Det bliver nemlig lettere at holde balancen i glat føre, hvis du ændrer din løbestil en smule.

4 tips til løbeture i glat føre


Balancen

Du kan løbe mere stabilt og får en bedre fornemmelse af balance, hvis du går lidt mere ned i knæ, når du sætter af og lander. Dermed støtter du kroppen ved at bruge de store lårmuskler.

Afsættet

Prøv at sætte mindre af med det forreste af foden end normalt. Så støtter du på en større flade og får et mere lodret afsæt. Spænder du lidt i den store lårmuskel før afsættet, gør det afsættet i knæleddet mere kraftfuldt som kompensation for den mindskede kraft fra forfoden. Din løbestil bliver mere fjedrende, og du holder derfor lettere balancen.

Landingen

Prøv at lande mere fladt på foden, end du plejer. Det giver dig en større flade at støtte og balancere på.

Skoen

Når du skal løbe på glatte overflader, kræver det, at skoen har en mere profileret sål med kraftigt mønster. Så er det lettere for skoen at gribe fat i overfladen. Der findes en del af den type sko på markedet.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: