Tips til sneen

Det kræver bare lidt forberedelse at tage på ski-tur. Få de gode tips her.

2. januar 2011 af I FORM

Spis og drik rigtigt

Ja-ja, vi skal nok få drukket rigeligt under skiferien. Hvis blot baren er åben!

Ganske rigtigt, men når det gælder væske som brændstof til de alpine udfoldelser, menes der vand, juice, sodavand og andre ikke-alkoholiske drikke.

Væske er forudsætningen for, at musklerne fungerer ordentligt, og er dermed indirekte med til at forebygge skader. En god fidus er at tjekke farven på sneen, når du har tisset i den. Er den meget gul, mangler du væske.

Pasta, ris og kartofler er godt brændstof under ferien. Det er gode sager, som indeholder masser af de kulhydrater, du forbrænder på pisterne. Det er også helt fint at indtage lidt søde sager som en chokoladebar eller en cola i løbet af dagen.

Når uheldet er ude

Skisæsonen betyder for nogle desværre også skader i mere eller mindre alvorligt omfang. Du kan begrænse skadernes omfang ved altid at tage et par fryseposer eller lignende og et elastikbind i lommen eller rygsækken, når du står på ski.

Er uheldet ude, kan du hurtigt fylde en pose med sne, og du har en perfekt form-let-ispose til at lægge direkte på det skadede sted med forbinding.

Husk at varme op

Også lige før du spænder skiene på.

  • Jog på stedet, hele tiden med den ene fod i berøring med underlaget. I to minutter.
  • Hop fra side til side - 10 hop - pause - 10 hop. I alt fire gange.
  • Løb på stedet, og spark dig selv bagi i et minut.
  • Lav høje knæløft, skiftevis med højre og venstre ben et minut.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: