På langs af skiene

Forvægt og bagvægt.

2. januar 2011

I dette plan har vi en forstørret understøttelsesflade takket være skienes længde. Det hjælper naturligvis mod at falde forover eller bagover.

Til gengæld er det meget svært at styre forenden af skiene, hvis tyngdelinien ligger langt bagud på skiene og omvendt.

For at opnå en god balance og god styring af skiene skal tyngdelinien gå igennem føddernes understøttelsesflade (den blå flade).

Når den går bag fødderne taler man i skiskole-sprog om bagvægt og når den går foran, taler vi om forvægt.

På billedet holder skiløberen tyngdepunktet over fødderne, men det ses til gengæld at underlagets reaktionskraft (den gule pil) virker foran tyngdepunktet og vil dermed skabe et rotationsmoment mod uret omkring tyngdepunktet.

Det medfører at overkroppen vil blive skubbet bagover og fødderne fremefter og dermed forårsage bagvægt, hvis ikke musklerne står imod.

Også i dette plan skal musklerne altså arbejde sammen for at modvirke resultanten af de eksterne kræfter. Den resulterende muskelkraft skal således virke som den grønne pil for at holde en stabil position. Det kan gøres effektivt ved at arbejde excentrisk med de muskler, som strækker hofterne og knæene.

LÆS OGSÅ: Derfor skal du vælge skiundertøj i uld

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: