Kombiner de tre discipliner

Du kan bruge de tre discipliner som byggeklodser i din træning.

1. januar 2011 af I FORM

Mange professionelle triatleter træner hver enkelt disciplin dagligt. For almindelige mennesker med en travl hverdag og arbejde er det selvfølgelig ikke realistisk. I stedet kan du træne hver enkelt disciplin en gang om ugen.

Det er nok til at bevare formen i den enkelte disciplin, men det giver dig til gengæld ikke nogen større præstationsfremgang.

Hvis du vil forbedre dig i hver enkelt disciplin, er det nødvendigt, at du træner mindst tre gange i hver. Men det vil på den anden side også nærmest drukne dig i træning og du risikerer, at træningen bliver en sur pligt i stedet for en sjov hobby.

Derfor kan du på skift prioritere de forskellige discipliner og se triatlon som en slags træning med byggeklodser, hvor du bygger dit eget program alt efter din tid og dine ambitioner.

Du kan fx vælge at sige, at du i en uge vil forbedre dine præstationer på cykel. Så laver du et program, der indeholder tre gange træning på cykel samt en træning med både løb og svømning. På den måde holder du formen i de to sidste discipliner.

For at give kroppen tid til at reagere på træningen er det vigtigt, at du fordeler træningen over hele ugen, og at du holder hviledage. Du kan fx cykle mandag, torsdag og søndag, svømme om tirsdagen og løbe om lørdagen.

Hermed opnår du tre ting: du forbedrer dig i en disciplin, holder formen i de to andre, og du giver kroppen et par hviledage.

Forslaget til din træning her på siderne gælder kun, hvordan du generelt kan fordele og vægte den. For virkelig at forbedre dig i hver disciplin er du også nødt til at variere løbetræningen fra gang til gang, og det samme med de andre discipliner. Desuden må du af og til lave en lille minitriatlon, hvor du træner alle ting i træk.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: