Træningsprogram: Tag din bakketræning til højeste niveau

Sæt en weekend af, tag til Himmelbjerget og dedikér en dag til at presse dig selv til det yderste. Restituér dagen efter med ungerne – her er den perfekte plan

9. juni 2016 af kommerciel redaktion for Scandic

Oplevelser og hård motion er en fed kombination. Det tager det ensformige ud af træningen og giver dig endnu mere lyst til at presse din krop. Her får du en af de bedste muligheder i Danmark for virkelig at give den én over nakken – det kan hurtigt blive vildt, når du holder ferie i Midtjylland.

Du kan sagtens tage børnene med på en aktiv weekend i Silkeborg-området. Hvis far og børn sover længe, så udnyt muligheden for at tage en træningstur i bakkerne, som området er kendt for.

På Himmelbjerget ved Silkeborg har du alle muligheder for at finde din makspuls, og samtidigt opleve Danmarks vildeste bakketræning.

Der er udfordringer nok til at give de fleste træningsømhed i hele kroppen dagen derpå.

Vi har tænkt på det hele og fundet et dejligt hotel, hvor du dagen efter kan restituere med din familie og give din krop et velfortjent hvil, fylde energidepoterne op igen med sund mad – og hygge dig med børnene.

Prøv kræfter med Himmelbjerget

Bakketræningen starter du fra bunden af Himmelbjerget ved Juelsø.

Herfra er der 147 højdemeter til toppen af bakken til Frederik d. 7.s tårn ad en rute, som blot måler en kilometer. Det er en fantastisk mulighed for at få trænet udholdenhed og styrke, og samtidigt nyde den skønne natur.

Husk at være godt opvarmet, inden du starter på bakkerne!

Træn til du segner

Del bakken ind i 10 intervaller à 100 meter. Giv den max gas på de første 35-50 meter, og løb derefter resten af intervallet i moderat tempo.

Stop op, vend dig om og nyd den storslåede udsigt over Silkeborgsøerne, mens du får vejret igen.

Efter 1-2 minutter vender du atter snuden mod Himmelbjerget og gentager intervallet.

Når du er oppe på toppen igen, anbefaler vi, at du går ned ad Himmelbjerget. En så stejl hældning er meget hård for knæene og er du ikke erfaren trailløber, bør du ikke løbe ned. Der er rigelig udfordring for kroppen bare ved at gå ned.

Ved bunden kan du beslutte, om du har kræfter til en tur til. Er det din første bakketræning, bør du nok i stedet vælge et par ekstra kilometer i det mindre bakkede terræn - du skal nok kunne mærke det i morgen alligevel.

Restituér og slap af med børnene

Efter dit sidste træningspas, hopper du om bord på den gamle damper Hjejlen mod Silkeborg og får på den 75 minutter lange sejltur hvilet lidt ud, mens du nyder den smukke tur over Silkeborgsøerne til stoppet i den midtjyske by. Herfra har du små fire km til det perfekte hotel at restituere på, Scandic Silkeborg.

Her har du alt, hvad du skal bruge til den perfekte restitution – hvor der også er masser af plads og aktiviteter, så du kan få en dejlig oplevelse med dine børn.

En fantastisk restaurant, sauna og en opvarmet swimmingpool med udsøgt udsigt.

Når dine ben igen er klar til brug, så tag ungerne i hånden og gå en tur i de smukke rekreative områder eller besøg nogle af de hyggelige attraktioner i Midtjylland. I kan for eksempel besøge Museum Jorn – det smukke museum med værker af den danske kunstner Asger Jorn. Hvis det skal være lidt vildere, så ligger Legoland blot en lille times kørsel fra hotellet. Alt i alt er omgivelserne perfekte til at understøtte din restitution og samværet med familien. 

Fyld kroppen med god energi

Efter en aktiv dag er det vigtigt at få fyldt energidepoterne op med sund og nærende mad. På Scandic er der fokus på at benytte lokale råvarer, der er i sæson – og du kan især glæde dig til en bugnende morgenmadsbuffet fyldt med lækre, økologiske råvarer. Hvis du er gluten- eller laktoseintolerant finder du også masser af gluten- og laktosefri alternativer.

Din kost har utrolig stor betydning for, hvor godt og hurtigt du restituerer efter hård bakketræning. Kroppen har brug for ny energi, så fyld kulhydratdepoterne op med groft brød og grøntsager. Vælg økologisk mad, når du har muligheden for det - derved får du flere næringsstoffer og vitaminer, og du slipper for unødige sprøjtegifte.

Vælg gerne chiafrø, valnødder, græskarkerner og solsikkekerner, da de har et højt indhold af n-3-fedtsyrer EPA og DHA, der afhjælper den betændelsestilstand, der opstår i musklerne efter hård træning – dét, du mærker som ømme og stive muskler.

Hvis du er klar på ømme muskler i smuk natur, så gælder det bare om at sætte en weekend af og komme afsted – og husk at tage familien med, så børnene også kan få glæde af en ferie ved Himmelbjerget.

Grib chancen for at vise dine børn Danmark – og udfordr samtidig dig selv med den ultimative bakketræning. Læs mere om ferie i Midtjylland og book dit ophold nu til en ekstra god pris.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor vil du helst tilbringe sommerferien?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: