Kvinde løbetræner om aftenen
© Colourbox

Verdens bedste grund til at træne om aftenen

Er du én af dem, der helt bevidst undgår at motionere om aftenen? Så bør du helt sikkert læse med her!

7. juli 2016 af Anja Bruneskjold

Du har med garanti en klar idé om, hvornår på dagen, det er smartest at få din træning overstået. Når du træner, får din krop masser af energi – og derfor undgår du måske også at være aktiv om aftenen. Særligt, hvis det er alt for tæt på sengetid, og du gerne bare vil falde i søvn med det samme.

Nu viser en ny undersøgelse imidlertid, at en løbetur om aftenen kan være supergodt for hjernen. I hvert fald hvis du vil højne dine chancer for at huske noget nyt, du lige har lært. En vigtig detalje er dog, at du bør vente ca. fire timer med træningen, hvis den nye information skal sætte sig fast. Hvis du lærer noget nyt kl. 15 om eftermiddagen, vil træning kl. 19 altså være ideel.

I hvert fald hvis man skal tro den nye undersøgelse, hvor en meget lille forsøgsgruppe skulle teste deres hukommelse i forbindelse med motion. Deltagerne havde hver især 40 minutter til at løse en række opgaver. Derefter blev de delt op i to grupper, hvor den ene, lige efter at have løst sine opgaver, skulle lave intervaltræning på en spinningcykel. Den anden gruppe skulle vente omkring fire timer, før de lavede samme intervaltræning.

Eksperterne bag undersøgelsen fandt hurtigt ud af, at gruppen, som ventede fire timer med at dyrke motion, huskede opgaverne væsentligt bedre end den anden gruppe.

Ingen er dog ikke sikre på, hvorfor man bør vente de fire timer. Men eksperterne kan alligevel konkludere, at træningen på det tidspunkt kan forbedre din langtidshukommelse.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: