Kvinde træner i fitness
© iStock

Så hurtigt kan du komme tilbage i form

Har du holdt en lang pause fra træningen? Og er det helt uoverskueligt at starte træningen op igen? Så kan dette forsøg måske motivere dig til at pakke træningstasken og komme afsted.

29. juni 2018 af Jeanette Linder

Dine muskler husker din træning

Tvinger travlhed, en skade eller lignende dig ud i en længere træningspause, kan du glæde dig over, at når først du har været i form, kan du hurtigere komme det igen. 

Skal du genoptage træningen, men ved du ikke, hvor du skal begynde? Så kan du på I FORMs hjemmeside finde adskillige træningsprogrammer til både begyndere og øvede.

Det bekræfter et nyt forsøg på rotter, som gennemførte et 8-ugers program med udholdenhedstræning – enten 1 eller 2 gange med 20 ugers mellemrum. Resultatet viste, at de rotter, der tidligere havde været gennem programmet, blev stærkere og kom i bedre form end førstegangstrænerne. Det skyldes ifølge forskerne, at en muskel – for at kunne blive stærkere – øger antallet af cellekerner i en celle, når du træner. Og mange af disse cellekerner bevares længe efter et træningsstop. 

Skyldes træningspausen manglende tid i hverdagen? Så finder du her 5 forskellige træningsprogrammer, som hver især tager 10 minutter.

Kilde: Temple University 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler