Når du bare ikke gider træne

Sådan tackler du dig selv de dage, hvor du BARE ikke gider løbe.

20. juli 2016 af I FORM

Lav dig en nødrute til den dovne, ugidelige dag, hvor sofaen kalder på dig, så selv naboerne kan høre det. Ruten kan bare være på en halv kilometer.

Lov dig selv, at du må løbe ind til sofaen igen, når du har været rundt om huset eller blokken. Ofte vil du få lyst til at løbe mere - måske oven i købet den i dit program planlagte rute - når du først er kommet af sted og er blevet varm.

Så er det bare på med smilet og derudad.

Får du dårlig samvittighed og bruger den til at bekræfte dig selv i, hvor krops-doven og karakterløs du selv er, må du tage fat i det problem, der ligger nedenunder:

Du føler, at du ikke slår til og ikke magter den beslutning om motion, som du netop har taget. Der er intet galt i at have det sådan. Men for at komme videre må du acceptere, at du har en svag side, og så beslutte dig for at gøre noget ved det.

Der kan være dage, hvor du ikke VIL løbe.
Du kan have hovedpine, det kan sne og storme, eller du er ualmindelig træt efter en nat med et sygt barn.

For at undgå, at alle dine "gode" undskyldninger får lov at gælde, kan du lave dig et lille skema, hvor du beslutter, at en af dem må gælde i denne uge og ikke andre. Næste uge kan se anderledes ud. Skriv ned, hvornår du bruger undskyldningerne, så du kan se, om der er et mønster. Fx om hovedpine har en tendens til at holde dig mere tilbage fra løberiet, hvis du samtidig har en dårlig dag på jobbet.

Derved kan du komme skulkeri og den medfølgende utilfredshed med dig selv i forkøbet ved at tage hånd om et problem på jobbet, som du ellers ville udskyde til næste dag.
PS: Motion virker lindrende på menstruationssmerter.

En barriere forud for dagens løbetur kan være,
at du netop i dag føler dig klodset, tyk og tåbelig at se på. Og det sidste, du orker, er andre menneskers blikke.
Tænker du sådan, må du straks overbevise dig selv om, at du måske ikke nødvendigvis ser ud, helt som du kunne ønske. Men at du løber for at gøre noget godt for dig selv - ikke for de forbipasserende.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler