Myten om punktforbrænding er punkteret

Et nyt studie af 104 voksne afliver myten om, at det er muligt at forbrænde fedt lokalt ved fx at træne mavemusklerne eller lårene.

1. januar 2007 af I FORM-redaktionen

Et nyt studie af 104 voksne afliver myten om, at det er muligt at forbrænde fedt lokalt ved fx at træne mavemusklerne eller lårene. Ved hjælp af avanceret udstyr målte forskerne underhudens fedt i udvalgte regioner før og efter et 12-ugers træningsforløb. Skanningerne afslørede, at der ikke forekom et specifikt fedttab omkring de trænede muskler. Fedtet svandt i stedet fra vilkårlige steder på kroppen.

3 tips til effektivt fedttab


Vil du af med fedtet, er følgende vejen frem:


1. Spar på kalorierne ved at spare på sukker og fedt. Skær eventuelt også ned på stivelseskilder som brød, ris og pasta.

2. Øg kalorieforbruget ved at motionere. Bestræb dig på at være aktiv hver dag.

3. Lev sundt. Usund livsførelse med for meget stress, sukkerorgier, større mængder af alkohol og usunde fedtvaner med for meget af det usunde mættede fedt og for lidt af de sunde umættede fedttyper disponerer i særlig grad for uheldig fedtplacering, særligt i maveregionen. Det ser ikke kun kedeligt ud, men øger også risikoen for sukkersyge og kredsløbsproblemer.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: