Kvinde holder let håndvægt i hånden
© Colourbox

Derfor føler du dig ekstra sulten på dage uden træning

Din foretrukne træningsform påvirker virkelig din sult på dage, hvor du ikke træner.

30. august 2016 af Anja Bruneskjold

Det lyder måske underligt. Men det er faktisk meget normalt at være ekstra sulten på de dage, hvor du holder pause fra træningen.

Den primære årsag til, at du føler dig ekstra sulten på netop disse dage, skyldes bl.a. kroppens regulering af de hormoner, der får os til at føle sult.

På de dage, hvor vi rent faktisk træner, er kroppen nemlig i stand til at undertrykke din appetit både undervejs og efter træningen. Og derfor vil det altså føles som om, du er særligt sulten på de dage, hvor du holder pause fra din træning.

Hård intervaltræning stjæler din appetit

Selvom det måske virker lidt skørt, så er det faktisk hård og krævende motion som intervaltræning, der undertrykker din sult allermest. Et studie viser fx, at en lille gruppe mænd, som blev sat til at lave intens intervaltræning i 30 minutter, faktisk spiste op mod 170 færre kalorier end en anden gruppe mænd, som kun udførte moderat træning i samme tempo i lige så lang tid.

Resultaterne indikerer altså, at jo hårdere, du træner, jo mere undertrykkes din sult. I hvert fald, hvis man sammenligner med træning, der har nogenlunde det samme tempo hele tiden.

Forskerne mener, at særligt intervaltræning påvirker kroppen til at producere mindre af sulthormonet ghrelin samtidig med, at glukosen i blodet stiger. Og på den måde vil du altså ikke føle samme form for sult under og efter en hård omgang træning.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: