Fysisk træner Anneli Kula Enevoldsen
Fysisk træner Anneli Kula Enevoldsen

3 råd til at holder du ud, når du har lyst til at give op

Vi kender nok alle den situation, hvor vi har besluttet os for en udfordring, som virker spændende, men når vi er midt i det, har vi lyst til at opgive den. Her er 3 gode råd du kan bruge til at komme igennem situationer, hvor du har lyst til at give op.

30. november 2017 af Anneli Kula Enevoldsen


Har du nogensinde tænkt over, hvad der gør nogen til en god atlet eller en god leder? Hvordan kan det være at nogen altid kommer i mål, og andre ikke? Hvad er det, som gør forskellen? Mange gange taler vi om disse personer som de klogeste, hurtigste eller bedste til at finde strategier etc. Det drejer sig om at kunne blive ved, også når krop og hoved har lyst til at give op.

3 gode råd 

Her er 3 gode råd du kan bruge for at blive bedre til komme igennem situationer, hvor du har lyst til at give op.

  • Mange tror at den mentale udholdenhed er noget vi får i ekstreme situationer. Men det er som en muskel, den skal gradvis trænes op. Start din mental træning med små hverdagsting, gerne med små fysiske udfordringer. Når du fx træner, har du måske sat næsen op efter at lave 12 armbøjninger. Når du er i gang med træningen så stopper du efter 10, fordi du kommer til at fortælle dig selv at ”det er også godt nok”, og ”du er faktisk ret træt”, og ”det er alligevel bedre end sidste uge”. Hvis du vil holde til de store udfordringer, skal du begynde her, med de små ting, og lave alle de 12 gentagelser du har sat næsen op efter.


  • Mental udholdenhed drejer sig om at holde fast, ikke om motivation som mange tror. Motivationen vil komme og gå, og det vigtigste er at lære at holde fast, også når motivationen ikke helt er der. Så når du føler, du har lyst til at give op, især hvis målet virker alt for uoverskueligt, sæt dig et delmål. Lad os tage eksemplet med dine armbøjninger igen. Når du er presset, sig til dig selv ”en ad gangen”, ”en mere og så kan jeg lige ryste armene inden næste”, ”et skridt ad gangen”. Når vi er pressede er det hårdt for hjernen at tænke langsigtet, så del din udfordring op. Eller løber du 8 hårde intervaller, fokuser kun på det interval du løber, i stedet for ”jeg kommer aldrig til at klare alle intervallerne i dette tempo”.


  • Hvis du kan mærke ekstra træthed et sted i kroppen, flyt fokus til et sted hvor det ikke er lige så ubehageligt. F.eks. hvis stængerne er trætte, fokuser på hvordan det føles i dine underarme. Jo mere vi fokuserer på det ubehagelige, desto mere ubehageligt bliver det. Så fokuser et sted, hvor det er til at klare. 


Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad er din vigtigste grund til at træne?

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: