Fokuser på at sænke vægten langsomt (excentrisk træning) - så får du de sunde gevinster med blot 30 minutters træning om ugen.

Træn dig sundere – på bare 30 min.

Den rigtige styrketræning øger din forbrænding og sænker dit kolesteroltal med kun 30 min. sved om UGEN.

23. juni 2011 af I FORM

En halv time om ugen. Så lidt skal der til for at sænke dit kolesteroltal og øge din forbrænding via styrketræning, hvis du træner såkaldt excentrisk, viser en ny undersøgelse fra USA.

Forskere lod en gruppe kvinder styrketræne på netop den måde i otte uger og efterfølgende målte de deres resultater.

Hvad er excentrisk træning?

Excentrisk træning af musklerne er kort fortalt det, der foregår, når du sænker en håndvægt og dermed strækker musklerne, mens de får modstand. For at træne excentrisk skal du løfte vægten relativt hurtigt (1 sek.) og sænke den langsomt og kontrolleret (3-4 sek.).

Træner du med elastikker, kan du trække opad med begge arme og sænke med én arm, så det bliver hårdere.

Øvelser: Hold hele kroppen i form med elastik


Du kan også få en veninde til at hjælpe dig med at løfte vægten og så selv sænke den. Almindelig styrketræning har naturligvis også en effekt på de forskellige parametre, men slet ikke så markant som i undersøgelsen her.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: