Tips til din styrketræning

Kom godt i gang med din styrketræning.

1. marts 2010 af I FORM

En ribbe er et godt træningsredskab

En ribbe er et godt træningsredskab, specielt for arme, skuldre og ryg, men de færreste har plads til en ribbe fra gulv til loft. Men man kan altid få plads til en enkelt ribbe, fx over en dør.

Hård træning kræver pauser

Hvis du træner udholdenhedstræning ved høj intensitet, så er det nødvendigt, at du er veludhvilet, inden du går videre til vægttræningen.

Australske forskere satte fem unge mennesker til at gennemføre intense ture på en motionscykel og derefter til at løfte vægte. Det viste sig, at deres evne til at vægttræne blev betydelig dårligere, medmindre de ventede en halv time eller mere, efter de var færdige med cykelturen.

Det betyder med andre ord, du skal beslutte dig for hvilken træning du vil prioritere højst de pågældende dage.
Hvis det er styrketræningen, der skal prioriteres, kan det derfor være en god idé at løfte vægte, inden du går i gang med udholdenhedstræningen, eller endnu bedre, lave din styrketræning en dag hvor du ikke også skal løbe.

Styrketræning kan forlænge dit liv

Vægttræning giver ikke kun større muskler og en bedre kalorieforbrænding. Det kan også forlænge dit liv - især hvis i din familie er disponerede for hjertekarsygdommehvis du har tendens til for højt blodtryk.

Kombinerer du træningen med andre former for motion, som for eksempel jogging, er det et ekstra plus. Det fastslår et forsker-team under hjertelægen dr. Berry Franklin fra William Beaumont Hospital, Michigan, USA.

320 personer blev bevæbnet med håndvægte, og de udviste alle gode resultater. Især blev det bevist, at flere risikofaktorer for senere at udvikle hjertesygdomme blev elimineret med regelmæssig træning.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: