Løft vægtene korrekt

Husk at løfte vægtene rigtigt, når du henter dem og sætter dem på plads. Et forkert løft kan øge din risiko for at udvikle rygsmerter over en forholdsvis kort periode.

1. maj 2010 af I FORM

Har du først lært teknikken, kan du let overføre den til din hverdag, fx når du skal sætte noget tungt ind bagest i skabet eller løfte dine børn fra gulvet.

Stående løft

Når du skal løfte vægte op fra gulvet, så brug dine mavemuskler.

Løft din brystkasse en smule, og stram så mavemusklerne.
Bøj lidt i knæene, og stik numsen lidt bagud.

Det gælder om at bøje ved hoften, så din bagdel begynder at bevæge sig tilbage og overkroppen frem.

Selv om du skal nå noget helt nede ved gulvet, så bibehold holdningen i selve rygraden. Spreder du dine ben lidt mere - bredere end skulderbredde - kan det være nemmere at nå helt ned med en god holdning.

Husk også, at skulderbladene ikke må glide frem og fra hinanden. Det er et af de første tegn på, at musklerne, som hjælper dig med din holdning, er ved at slappe af.

Styrketræningsøvelser
Squat med vægt © iStock

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: