Maksimer din træning i fitnesscentret

De fleste kvinder kender til knibeøvelser, men desværre er der også mange af os, der glemmer dem. Med de her simple råd kan du nemt få dem ind i din træningsrutine.

29. november 2016 af af kommerciel redaktion for lights by TENA

Ja, du har garanteret hørt det før: "Husk nu at lave dine knibeøvelser!" Og der er noget om sagen. Hvis du sørger for at lave dem, så styrker du nemlig bækkenbunden og kan holde helt tæt i selv de mest udfordrende træningssituationer. 

Ifølge eksperter skal du træne bækkenbunden to til tre gange om dagen og gerne i seks til otte sekunder per knib. Jo mere du træner bækkenbunden, desto flere knibeøvelser kan du lave – men start med fem knib per gang, lyder anbefalinger. Bækkenbundstræning er skjult for andre mennesker, du kan derfor sagtens lave øvelserne, uden at nogen kan se, at du er i gang.

En nem måde at huske knibeøvelserne på og gøre dem til en del af din hverdag? Kombiner øvelserne med din træning og maksimer dine resultater på bare en måned! Se her, hvad du kan gøre allerede i dag:  

1: På romaskinen

Når du alligevel sidder på romaskinen og spænder op i maven, kan du lige så godt spænde i hele bækkenet og lave kniveøvelser.  Både kernemuskulaturen i mave og lænd nemlig aktiveret under hele rotaget, hvilket er en af grundene til, at maskinen er meget effektiv. Lav en langsom øvelse, hvor du kniber sammen i fire til seks, når du har taget et rotag. Lav øvelsen som opvarmning eller som en pause mellem hvert sæt. 

2: På træningsmåtten

Kombiner dine knibeøvelser med mavebøjninger og få det optimale ud af begge øvelser. Ved at knibe mens du laver mavebøjninger, sikrer du nemlig, at lænden er i gulvet og hele underlivet er spændt. Lav for eksempel benløft ved at placere dig på ryggen og løfte benene i en position på 90 grader. Før herefter det ene ben eller begge ben til jorden, mens du spænder maven og bækkenbunden. Husk at løfte bækkenbunden en lille smule.

3. Når du løfter vægte

Gør det til en vane, at lave knibeøvelser hver gang du har taget et sæt af enten ben, arme eller skuldre. På denne måde kan du bruge din restitutionstid på knibeøvelser og maksimere din træning! 

4. På hold 

Når du er på hold, er der næsten altid pauser, hvor instruktøren forklarer, hvad I skal lave. Og når du alligevel står stille og lytter, kan du jo lige så godt udnytte tiden til at lave knibeøvelser. Kniber du hver gang, at instruktøren forklarer øvelserne, kan du let få lavet tre sæt knibeøvelser i løbet af en holdtime. 

5. I alle træningssituationer

Selvom du laver knibeøvelser, kan det nogle gange kræver det lidt ekstra beskyttelse at få det maksimale ud af din træning. Lights by TENA er en produktserie med specialdesignede, diskrete og super effektive trusseindlæg, der holder dig frisk og tør i selv de mest udfordrende træningssituationer, så du kan have fokus på at nyde din træning uden bekymringer.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: