Hvordan bevarer jeg min fart i benene?

Hvordan bevarer jeg min fart i benene?

Jeg oplever, at jeg ikke længere kan løbe (kortere) hurtige ture og spille fodbold i samme tempo, som jeg kunne, før jeg begyndte at træne til maraton. Det er, som om min form er blevet dårligere. Kan det passe?

15. januar 2015 af I FORM

Det har desværre sin pris at træne op til maraton. For som du selv oplever, går det ud over din evne til at sprinte.

Det betyder dog ikke, at din form er blevet dårligere, men bare at du har haft fokus på udholdenhed og gjort kroppen klar til at præstere på de lange distancer.

Under langdistancetræning bliver en del af de såkaldte hurtige, eksplosive fibre i dine benmuskler omdannet til den udholdende type, som du netop har stor gavn af på de lange ture. Desværre betyder det, at du mister lidt af din eksplosivitet. Det oplever alle løbere, når de skifter distance.

Der er dog to ting, du kan gøre for at bevare noget af din speed: styrketræne og sprinte. Det optimerer musklernes evne til at aktivere de eksplosive fibre, du har tilbage, så du bliver bedre til at fyre hele musklen af på én gang. Det vil til en vis grad kompensere for, at du har fået flere udholdende fibre som følge af maratontræningen.

Træn styrke og sprint

  • Tung styrketræning af benene 1-2 gange om ugen, fx squats og lunges med vægt i hænderne, gør musklerne bedre til at”eksplodere”.
  • Sprinttræning 1-2 gange om ugen, hvor du efter grundig opvarmning spurter 4-6 gange 50-75 meter med fuld fart, kan også fremme din hurtighed.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler