Sæt træningen i et højere gear

Her får du fire trick til at udfordre din løbetur.

14. januar 2010 af I FORM

Løb længere

Efter tre ugers løbetræning vil du ofte opleve, at din faste rute er ved at være for nem, og du får lyst til at give den en ekstra spand kul. Men ro på! Vent med at sætte tempoet i vejret, og begynd i stedet med at øge længden på turene, så du mindsker risikoen for skader.

Skru op for træningen

For at øge træningsudbyttet kan du dreje på tre haner: Hvor tit du træner, hvor lang tid du træner og endelig intensiteten af din hastighed. Men du skal kun dreje op for en af hanerne ad gangen. Særlig når du skruer op for intensiteten, bør det ske med let hånd.

Hold også pause

For at øge træningsmængden på en sikker måde bør du overholde to regler: Øg højst længden på din faste løbetur med ti procent fra uge til uge. Og vær opmærksom på, at kroppen efter tre ugers stigende belastning har behov for en uge, hvor træningsmængden sættes en smule ned.

Brug stopur

Effektiv træning er lig med intens træning. Så brug et stopur, og vælg mellem ruter af variende længde, hvor du forsøger at slå din egen rekord.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler