Få gode tips til hvordan du kan forbedre din 5 km tid.

En stærk og sund krop gør dig hurtig

Din fysik er en af de allermest afgørende faktorer for, hvor hurtigt du kan løbe.

3. december 2010 af I FORM

Hjerne

En evne til at disponere kræfterne, presse dig selv optimalt fra start til slut og udvikle et “dræberinstinkt” på den sidste kilometer er vigtig, hvis du vil løbe hurtigt. Trods en forrygende form kan du miste tid, hvis du mentalt er ude af form.

Hjerte

Et stort og stærkt hjerte blæser store mængder iltrigt blod ud til de arbejdende muskler. Sammen med lungernes evne til at hive luften indenbords og blodets evne til at transportere en masse ilt udgør hjertet det centrale kredsløb, som trænes særdeles effektivt ved intervaltræning.

Arme

Meget store muskler på overkroppen er lige så overflødig ballast som for meget fedt. Hold igen med motionsformer, der får lidt for godt fat i biceps, triceps og brystmuskler.

Mave og balder

Overflødigt fedt koster meget i tid, fordi det kræver mere energi at flytte en tung krop end en let. Hvert ekstra kg for meget koster 2-3 sek. pr. km. Ved at smide 8 kg fedt og eventuelt et par kg muskler fra overkroppen kan du derfor skære to et halvt minut af din tid på 5 km.

Muskler

Jo mere effektivt dine muskelfibre kan omsætte ilt og næring, jo hurtigere kan du løbe. Antallet af energistationer og syretolerancen er blot nogle af de faktorer, der definerer, hvor effektivt dine muskler fungerer.

Lår

Din ydeevne bliver større, jo mere iltrigt blod du kan sende ud i lårmusklerne, hvor det omdannes til energi. Din kapacitet bestemmes bl.a. af antallet af nye fibre, blodåreforgreninger, energistationer og affaldstransportører i lårene.

Knæ

Sørger du for at restituere optimalt med den rette kost og søvn, kan du tåle en større belastning, og du risikerer ikke så let at få de skader, der typisk rammer løbere, fx løberknæ.

Fødder

Når du bruger hele din fod under afviklingen af dit skridt frem for primært at løbe på enten hæl eller forfod, udnytter du energien bedre, og det sætter farten i vejret.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: