Løbebåndet er helt perfekt til intervaller, for det holder styr på dine løbe- og hviletider. Så kan du koncentrere dig om at give den gas.

Hvordan lærer jeg at elske mit løbebånd?

Jeg har fået et løbebånd af min mand, og jeg vil gerne komme i gang med at bruge det. Men jeg synes bare, at et løbebånd er så frygteligt kedeligt – kender I en sjov og spændende måde at træne på?

29. oktober 2013 af I FORM

I FORMS træningsekspert Michelle Kristensen svarer

Jeg kan så godt følge dig. Jeg løb engang 19 km på et løbebånd – som en del af min træning op til en maraton – men jeg gjorde det ikke af ren og skær lyst. Snarere for at teste min egen tålmodighed og evne til at fortsætte.

Men selv om et løbebånd kan være kedeligt, har det flere fordele, der måske kan give dig lyst til at træne på det.
En af de helt store fordele ved båndet er, at vejret altid er godt indendørs. Regn, sne eller slud – du kan være fuldstændig ligeglad, når bare du har dit løbebånd. Du slipper også for irriterende transportkilometer, for al den tid, du bruger på båndet, er reel træningstid. Slut med at være tvunget til at løbe 5 km hjem igen, når først du er løbet 5 km ud. Du kan stoppe i det sekund, du ikke gider mere – en super motivation.

Faktisk vil du opleve, at du ofte kommer til at løbe længere, end du havde planlagt, når først du er varm og i gang. Jeg har en ting, som jeg elsker at bruge løbebåndet til – og som måske kan ændre dit syn på båndet: intervaltræning. Når du ved, at du skal løbe et bestemt antal intervaller, så er løbebåndet helt perfekt, for så slipper du for at løbe og løfte armen hele tiden for at tjekke, om det er tid til at fortsætte eller holde pause. Displayet lige foran dig klarer alt det, og du kan koncentrere dig om at lade benene drøne derudad.

En ting, du måske kommer til at savne, er de indtryk fra omverdenen, du får, når asfalt, stier og græs er dine faste underlag. Indenfor er der ingen fugl, der synger, men så er det godt, at der findes pop-sangfugle. Smæk nogle gode sange sammen på din iPod og nyd tonerne, mens du får energi på løbebåndet.

Selv om der er mange gode grunde til at bruge båndet, så kan jeg undre mig over, hvorfor du absolut vil tvinge dig selv til det, hvis du hader det? Der findes masser af andre skønne former for træning, som måske nemmere kan fange din opmærksomhed.

Dit træningsliv er nemlig for kort til at tvinge dig selv til at dyrke en motionsform, du egentlig ikke bryder dig om.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler