Kvinde med armene overhovedet smiler og er glad
© Colourbox

Sådan skal du trække vejret, når du løber

Tjek dette SIMPLE trick! Det vil med garanti gøre din løbetur meget sjovere.

4. maj 2016 af Anja Bruneskjold

Har du sommetider undret dig over, hvorfor du på nogle løbedage har en følelse af, du bare kan blive ved at løbe så længe, det skulle være? Og har du så også undret dig over, hvorfor du andre dage næsten ikke er i stand til at løbe overhovedet?

Få lækkert Kari Traa-sæt + 3 nr. af I FORM – KUN 99 kr. Klik her >>

Det er der faktisk en ganske simpel årsag til!

Naturligvis handler det om, hvor meget søvn du får, om du er stresset og om du har fået nok at spise. Men det handler i den grad også om, hvordan du trækker vejret, mens du løber.

Det er nemlig altafgørende for dit energiniveau, at du trækker vejret relativt dybt, når du løber.

De fleste mennesker har tendens til kun at bruge den øverste del af lungerne, når de løber. Fordi din puls stiger, kommer du nemlig automatisk til at trække vejret mere overfladisk.

Læs også: Sådan løber du 5 km uden pause

Hvis du har svært ved at trække været dybt, når du løber, kan du prøve et af disse 3 tips:

  1. Dyrk yoga eller pilates. Tilmeld dig gerne et hold, så en instruktør kan guide dig. Det vil hjælpe dig på din næste løbetur.
  2. Prøv at tilpasse dit åndedræt med dine skridt, når du løber. Du kan fx øve dig i at tage en dyb indånding, mens du løber fire skridt – og fire skridt mere, mens du ånder ud.
  3. Du tænker sikkert ikke over det, men du trækker med garanti vejret gennem munden, når du løber. Prøv at se, om du kan fokusere på at trække vejret gennem næsen, når du løber.

Ved at trække vejret dybt vil du opleve, at du kan løbe væsentligt længere end normalt. Og løbeturen vil heller ikke føles nær så hård. Win! God tur!

Sæt skub på motivationen og nå dine sundhedsmål med en Active Life Tracker.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler