Snup en genvej til topformen

Nogen gange kan det sværeste ved at løbe rent faktisk være at finde motivationen til at snøre løbeskoene og komme afsted. I FORM giver dig 6 tricks, der gør det lettere at komme ud på løbeturen og komme i topform.

2. december 2013 af I FORM

Tag en gåpause

Hvis du har lyst til at gå nogle 100 meter midt på løbeturen, så gør det bare.

Det kan faktisk ligefrem øge effekten af din løbetur, fordi det korte afbræk sætter dig i stand til at presse intensiteten i vejret, når du løber igen. Du får med andre ord en slags let intervaltræning.

Kun korte intervaller

De fleste kommer lettere igennem en stribe korte intervaller på max 2 minutter end en stribe lange intervaller på 4-6 minutter.

Du kan roligt snuppe de korte, hvis du giver den fuld gas undervejs. Sprintintervaller har vist sig at være mindst lige så effektive som de længere.

Ingen udstrækning før

Drop den dårlige samvittighed over, at du ikke strækker ud før og efter løbeturen. Ingen undersøgelser har vist, at du bliver en bedre løber eller mindre øm af at strække ud.

Tværtimod har flere forsøg vist, at udstrækning før løbeturen forringer din ydeevne. Det kan dog være en fordel at holde kroppen smidig generelt, hvis du vil undgå skader.

Tag til zumba i stedet

Det er rigtig fornuftigt at veksle lidt mellem træningsformer, der motiverer dig.

En fitness- eller dansetime med fuld knald på kan være mindst lige så god for konditionen og fedtforbrændingen som en 5-km løbetur. Som bonus får du rørt lidt andre muskler, hvilket også kan gavne på næste løbetur.

Glem GPS-uret

Bliver du indimellem lidt træt af at løbe strukturerede intervaller og holde øje med tid og distance på GPS-uret, kan du sagtens finde andre måder at få effektiv konditionstræning på.

Snup en tur på en udfordrende rute i skoven, hvor du får pulsen op, mens du koncentrerer dig om ikke at falde over træstammerne. Du kan også løbe fartleg og forsøge at løbe fra røde biler eller andre løbere på din vej.

Sjov og motiveret intensitetstræning giver mere end intervaller, der stresser og keder dig.

Kort turen af

Somme tider er der hverken tid eller tålmodighed til at løbe langt. Husk dig selv på, at 15 minutter for fuld knald kan løfte formen mere end en times luntetrav.

Før du giver den gas, har du brug for lidt opvarmning, Men herefter kan du glæde dig til at få løbeturen overstået i en fart.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler