Eliteløberen: Sådan kommer du i mål

Rikke Rønholts løbetips: Sådan holder jeg ud og kommer hurtigt i mål

11. februar 2013 af I FORM

  • Trick 1 (det nørdede): Inden løbet har jeg regnet ud, hvilken hastighed jeg skal holde for at nå mit mål. Og så bruger jeg mit GPS-ur til at holde øje med tiderne. Det gælder om at sætte sig et realistisk mål, du kan holde hele vejen – og så ikke løbe for stærkt på de første par km. Så hellere have lidt at skyde med på de sidste 2-3 km. Når jeg begynder at få problemer, så fokuserer jeg på bare at løbe en kilometer ad gangen i mit måltempo. Jeg tænker ikke på, hvor langt der er hjem, bare på den næste kilometer.
  • Trick 2 (det konkurrenceprægede): Jeg udvælger en anden løber på min vej, som ser ud til at holde et godt, stabilt tempo, og så beslutter jeg mig for at hænge på – lige meget hvad. Han eller hun skal ikke få lov at smutte fra mig! Som regel glemmer jeg alt om at være træt ved kun at fokusere på at følge med i stedet for at presse mig selv. Og til sidst gælder det selvfølgelig om at give vedkommende så stort baghjul som muligt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler