Kvinde løfter ud i sine trusser og tjekker sit underliv.

Pssst... har du styr på, hvad der sker i dit underliv under en løbetur? Hvis ikke, så vær med på en kigger her!

© iStock

4 ting, du bør vide om løb og dit understel

Der sker ting og sager forneden, når du løber en tur…

26. maj 2016 af Inge Eriksen

Tjek disse 4 punkter fra vores venner på Runner´s World og se, hvordan du minimerer generne.

1. UDFLÅD

Efter en løbetur vil du ofte have mere udflåd i dine trusser end normalt. Kroppen producerer ganske vist ikke mere udflåd, når du løber, men den frigiver mere, når du anstrenger dig fysisk.

Få lækker træningstrøje fra Kari Traa + 4 nr. af I FORM - KUN 149,00 kr.+ 49,50 kr. i porto. I alt 198,50. Klik her >>

Det kan du gøre:

  • Brug trusseindlæg.

2. SVAMP

Når man løber, sveder man – osse fra skridtet! Får du ikke vasket svedpartiklerne væk, er der risiko for at udvikle svamp i skridtet, hvilket giver kløe og rødme.

Det kan du gøre:

  • Sænk risikoen ved at vælge syntetisk løbetøj, der er lavet af dri-fit, svedtransporterende eller anti-bakterielt materiale. Det holder ikke på fugten på samme måde som bomuld.
  • Tag et bad, eller tag i det mindste dit svedige løbetøj af, så snart du har “svedt færdig” efter løbetuen.

3. SJAT-TISSERI

Har du en svag bækkenbund, er der en øget risiko for at komme til at sjat-tisse lidt, når du løber.

Det kan du gøre:

  • Tis før du løber hjemmefra.
  • Læg et trusseindlæg I dine løbetrusser.
  • Lav bækkenbundsøvelser for at styrke din bækkenbund.

4. ØMME SKAMLÆBER

Ligesom dine brystvorter kan blive ømme, røde og hævede af en lang løbetur, kan dine skamlæber også blive det – især hvis du er en af de kvinder, der har store indre skamlæber.

Det kan du gøre:

  • Dup noget anti-gnidnings-balm, fx. Vaseline, på skamlæberne (kun eksternt) før og efter løbeturen.
  • Løb i trusser der sidder tæt til og holder det hele på plads, men som samtidig også er behagelige. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler