Løb en tur i bare tæer i sandet - og mærk forskellen!

Hvorfor? Barfodsløb i sand gør dig både stærkere og hurtigere.

23. juli 2014 af I FORM

Så snart du smider dine løbesko og løber afsted i bare tæer, vil du ændre din løbestil helt uden at tænke på det. Barfodsløbere vil typisk ikke lande så hårdt på hælen, fordi det helt enkelt gør ondt. De lander i stedet naturligt på midtfoden eller forfoden.

Når man lander på midtfod eller forfod, kan det for nogle løbere betyde, at deres løbeskade vil forsvinder af sig selv, fordi belastningen på foden bliver anderledes. På denne måde kan barfodsløb faktisk forebygge skader og give dig mulighed for at nyde dine løbeture igen.


Hvis du gerne vil i gang med barfodsløb, er det vigtigt, at du starter langsomt og med meget korte ture. Har du mulighed for det, så start med at løbe i sand, som er blødere og mere behageligt and asfalt.

Løbetræning i det løse sand er også ideelt til at styrke musklerne i baglår, baller, ankler, hofter og mave.Desuden træner du dig til at tage både længere og hurtigere skridt, som hjælper din løbeøkonomi.


TIP: Kombiner gerne din løbetræning i sand med at lave styrkeøvelser først. Så er du godt varm i alle led og muskler, når du løber afsted.

Se forslag til styrkeøvelser på stranden her.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: