Det er god træning at løbe baglæns - engang imellem.

Løb baglæns og bliv stærkere

Det er ikke en joke. Faktisk får du både en bedre løbestil, stærkere ben og mindsker risikoen for skader, ved at løbe baglæns.

8. november 2010

Løb baglæns. Det styrker nemlig din løbestil, og du bliver hurtigere på den forlæns udgave.

Når du løber baglæns, bruger du muskler musklerne på en anden måde end ved almindeligt forlæns løb.

Ved baglæns løb så styrkes bagsiden, specielt hasemusklerne, som normalt er de muskler, der bremser ved landingen af benet. Ved at styrke bagsiden mindsker du risikoen for overbelastning af både ankler, knæ og hofter.

Styrke og forbrænding øges

En undersøgelse fra Harvard University viser, at du bruger optil 30% mere energi ved baglænsløb i forhold til den normale forlæns udgave. Derudover styrker du også evnen til at løbe længere fremme på forfoden.

Har du lyst til at prøve, så sørg for at underlaget et helt jævnt og undgå de trafikerede stier. En strand er godt, for sandet sørger for lidt ekstra udfordring til dine hasemuskler.

Start med helt små etaper, du kan fx ligge 3x50 meter ind i din normale løbetur.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: