5 tips til en god løbestil

Finpuds din løbestil

Den gode løbeoplevelse står og falder med måden, du løber på. Ud over at træne teknikken gennem programmets øvelser er her 5 tips til en god løbestil.

12. september 2012 af I FORM

  • Hold kroppen rank. Undgå at bukke dig forover, mens du løber, men stræb efter en nærmest knejsende kropsholdning. Forestil dig, at du som en marionet trækkes op ved hovedbunden, og skyd så hoften en lille smule frem, mens du løber.

  • Løb med korte, hurtige skridt. I stedet for at kaste dig frem skridt for skridt er det en god idé at tænke på en hurtig afvikling, hvor foden nærmest trækkes op under hoften. Tjek gerne din kadence, mens du løber. Idealet ligger på 90 skridt med hvert ben i minuttet.

  • Slap af i overkroppen. Det er benene, der skal arbejde, så lad skuldrene falde ned og armene bevæge sig afslappet frem og tilbage. Ryst lejlighedsvis armene, så skuldrene lige falder på plads igen. Under spurter må armene gerne involveres mere dynamisk.

  • Træk vejret dybt ned i maven, og hold tempoet så lavt, at vejrtrækningen hele tiden kan følge med. Der er ingen grænser for, hvor langsomt du kan og må løbe på de rolige ture. Sagen er en anden, når der spurtes og løbes intervaller. Her trækkes vejret primært ned i brystet.

  • Varier både underlag og terræn. Jo mere alsidige udfordringer du byder kroppen, når du løber, jo bedre trænes den. Samtidig mindskes risikoen for overbelastningsskader, fordi kroppen påvirkes meget alsidigt.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler