8 fordele ved cross-løb

Løbetræning i bakker og terræn er grundlaget for og en sjov genvej til enhver god løbepræstation. Simpelthen fordi cross-løb øger ens styrke og giver ny motivation.

10. marts 2009 af I FORM

Giver smidighed og styrke


Når man løber på en ujævn overflade, udsætter man muskler og sener for forskellige belastninger, som de ikke får ved træning på asfalt eller løbebanen. Belastningen strækker muskulaturen til yderpunkterne og giver smidighed og styrke.

Du træner afsættet


Afsættet forbedres, når fødderne synker dybt ned i det tunge græs eller det bløde sand på stranden. Det giver anklerne større bevægelsesvej og træner derved afsættet. Stærke ankler og et kraftigt afsæt er vigtige forudsætninger for enhver form for løb.

Kroppen slapper af

Cross-løbere lærer at slappe af i overkroppen, fordi det ikke betaler sig at lade en masse energi gå til spilde ved at trampe løs på bløde overflader som mudder, sand eller græs. Man bliver nødt til at slappe af i kroppen for at klare strabadserne og opøver derved en bedre løbeøkonomi.

Stærkere benmuskler


Løb op ad bakke tvinger knæene højere op. Knæløftet dirigerer skridtlængden og skridtfrekvensen løbestilen forbedres, og man styrker benmusklerne.

Godt for psyken


Træning i terræn har en vigtig psykisk værdi. Man løber mere frit og uhindret med skiftende hastigheder. Man er ikke under pres, fordi man ikke kender sin nøjagtige kilometertid eller distance. Ofte kommer man ubevidst til at løbe med høj belastning med en afslappet indstilling.

Du øger dine mentale ressourcer


Ofte foregår cross-løb i smukt terræn. Og glæden ved at løbe i dybe skove, grønne parker eller i mudder til anklerne på en pløjemark kan give et uforklarligt tillæg til præstationsevnen både i form af øget fysisk formåen og større mentale ressourcer.

Du forbedrer koordinationen


Mange løbere har vænnet sig til en fast løberytme, der sikrer dem et økonomisk løb på fast undergrund, uden den store dynamik og hastighed. Ved at løbe på småstier og i skiftende ujævnt terræn får du brudt denne rytme og trænet dit afsæt, så du fremover løber stærkere og langt mere dynamisk.

Mindsker slitage


På det ujævne underlag lander fødderne aldrig på samme måde, og det gør, at påvirkningen varierer fra skridt til skridt. Det giver en alsidig belastning af muskler, sener, led og knogler. Belastningen fordeles simpelt hen bedre, og risikoen for overbelastningsskader mindskes. Den bløde skovbund dæmper desuden stødene under landingen.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler